Onsdag samles representanter fra Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms til samferdselsmøte på Evenes.
Og det er urealistisk å tro på at staten vil sette av penger til veiutbygging som ikke har bompengefinansiering. Det mener daglig leder i Narvik Næringsforum, Sverre Mogstad.
- Sør-Norge er tettpakket med bompengeprosjekter som vil gå foran oss i køen, om vi ikke kan bidra med bompengemidler, sier Mogstad.
Het debatt
Spørsmålet om bompengefinansiering har ført til opphetet debatt langs flere veier i fylket de siste månedene.
Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Kenneth Svendsen har uttrykt prinsipiell motstand mot alt som heter bomstasjoner. Mens regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens Vegvesen har sagt at veiutbyggingen kommer til å gå så mye fortere med bompenger, at fylket og næringslivet kommer til å tape penger dersom de bare skal sitte og vente på offentlige kroner fra staten.
Dette har Sverre Mogstad merket seg. Han mener at debatten for eller mot bompenger sålangt har vært lite konstruktiv.
- Den har vært altfor snever. Skal vi ha utvikling, må vi nå fram til Stortinget, og det gjør vi ikke uten bompenger, sier han.
Veipakke Helgeland til tre milliarder kroner har vært den tøffeste kneiken til nå. Halvparten er tenkt tatt inn i bompenger, og det har vært en tung vei å gå for Rana kommune, som først sa nei og siden ja, til å være med på dette.
Klar minister
På en konferanse om framtidige samferdselsprosjekter i Midt-Skandinavia i Hällnäs i Sverige, der også samferdselsminister Torill Skogsholm deltok, ble bompengene på Helgeland igjen tema - på gangen. Det bekrefter Rana-ordfører Inge Myrvoll.
- Hun var helt klar på kravet om 50 prosent egenfinansiering, sier han.
Og ifølge samferdselsråd Odd Eriksen er det bare et tidsspørsmål før Helgeland får sin første bomstasjon.
- Betalingspunkt vil vi få så snart Stortinget har vedtatt veipakke Helgeland, kanskje i løpet av 2006, sier Eriksen.