- Det er feil bruke milliarder av kroner på flerfelts bomfinansierte veier isteden for å gi de reisende et bedre togtilbud, sier fylkesleder Erling Solvang.
Solvang mener veipakkene for Salten og Helgeland også må brukes til å gi et bedre togtilbud, av hensyn til trafikksikkerhet, natur og miljø.
- Utvikling av jernbanen må komme med i vurderingen av framtidas trafikkløsning i Salten og Nordland, sier Solvang.
Må legges til rette
Han foreslår en økning av antall togstopp, mulighet for parkering i nærheten av togstoppene samt gang og sykkelveier med vinterstrøing.
Hovedbudskapet er at veipakkene i Salten og Helgeland må utvides til samferdselspakker som omfatter å utrede den interkommunale organiseringen av en oppjustert Saltenpendel.
Jernbaneverket og NSB må inn i samferdselsprosjektet i tillegg til kommunene, Statens vegvesen og fylkeskommunen.
Flere må samarbeide
Fylkeskommunen og de myndigheter som skal behandle saken må ta initiativ til et interkommunalt bybanesamarbeid basert på Saltenpendelen.
Et interimstyre skal arbeide videre med denne viktige saken for kollektivtrafikk, sier Solvang.
Naturvernforbundet og samferdselgruppen i Bodø vil fronte denne viktige miljøsaken overfor lokale, regionale og sentrale myndigheter, sier han.