Han frykter generelt at jakten på billige billetter og inntjening kan gjøre det mer usikkert å fly.
- Det har vært, og det er, konflikt mellom økonomi og sikkerhet. Innsparinger her og innsparinger der - i sum så kan mange små ting utgjøre det som skal til for at en ulykke skal skje, sier Bakke.
Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane kommer vanligvis inn når ting går galt i luftfarten. Derfor er det oppsiktsvekkende at seksjonsleder Per Erik Bakke denne gangen uttrykker bekymring uten at det har skjedd en ulykke.
- Uheldig situasjon
- Det skjer veldig mye, blant annet flyttingen av Luftfartstilsynet, Avinors Take off 05 og sammenslåingen av SAS og Braathens. Jeg håper alle er ansvaret bevisst, men hele situasjonen er uheldig, sier han.
Luftfartstilsynet fungerer som luftfartens sikkerhetsnett. Om effektiviseringsiveren går ut over sikkerheten, er det de som skal si stopp. Nå er tilsynet imidlertid i ferd med å flytte fra Oslo til Bodø. Det fører til at
Randi Flesland
tilsynet kommer til å ha redusert kapasitet framover.
- Ingen konflikt
Administrerende direktør Randi Flesland i Avinor sier at hun ikke ser noen konflikt mellom det å spare penger og å ta vare på sikkerheten. Avinor tar altid sikkerheten på alvor, forteller hun.
- Det er god sikkerhetskultur å være bekymret. Og jeg er alltid litt bekymret, og alltid opptatt av sikkerhetstiltak, sier hun.