NRK Meny
Normal

- Er du gal, skal du ikke vike?

-  Det var et brøl som jeg vil huske lenge. Jeg er fortsatt litt skjelven i knehasene, sa overstyrmannen Knut Revne under siøforklaringen i Molde.

 

Sjøforklaring i Molde etter kollisjonen mellom Skarbak og Doris

I GANG: I Romsdal tingrett i Molde er sjøforklaringa i full gang fredag formiddag. Oddne Hansen tingrettsdommer i midten.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

 De to båtene kolliderte utanfor Bud tirsdag kveld, men rett før kollisjonen var det kommunikasjon både muntlig og via lyskastere mellom båtene.

Sjarken Skarbak kom veldig brått på tankkbåten Doris i følge Revne.

De to båtene kolliderte utenfor Bud tirsdag kveld, men rett før kollisjonen var det en hektisk kommunikasjon både muntlig og via lyskastere mellom båtene.

Detaljert forklaring

Så langt har det ikke kommet svar på hvorfor Doris oppdaga sjarken Skarbak for seint.

Siden situasjonen oppstod så brått valgte Doris og kommunisere med lyskaster.

Overstyrmann Knut Revne har forklart at sjarken kom med en kurs på 90 grader fra styrbord side.

Det betyr at Doris i prinsippet hadde vikeplikt. I situasjonen som oppstod var det ikke mulig for de å styre unna, og overstyrmannen forklarte derfor at han synes Skarbak burde tatt signalet og styrt unna.

 

Først ut

Overstyrmann Knut Revne var først ut med å forklare seg. Han har jobbet ombord i Doris siden 1998 - en kjemikalietanker på 16000 tonn.

Doris kom fra Rotterdam og skulle til Elnesvågen for å laste, fortalte overstyrmannen. Dette var for Doris en helt vanlig tur som båten hadde gjort mange ganger. Alt var normalt om bord.

Under innseilingen mot Elnesvågen var overstyrmannen på brua som vakthavende offiser og ansvarlig for navigering. Dessuten var kapteinen på brua og kunne gripe inn.

- Kom brått på

Knut Revne som hadde kommando på brua har forklart at han satte på lyskasteren. Dette skal sjarken ha gitt signal tilbake på.

Han fortalte også at det skal ha vært god sikt, men mye fuktighet i lufta, og at de derfor valgte å bruke øyesynet i den videre kommunikasjonen med båten Skarbak.

- Vi var plaget med veldig mye regn i lufta som ga falske ekko på radar og vi var derfor avhengig av visuell sikt. Ellers var det god sikt og begynnende skumring – et par meters bølgehøyde.

- Oi, der var den

- Plutselig dukka sjarken opp, oi der var han, sa Revne.

Revne forklarte at de så Skarbak slakket og det er veldig viktig for mannskapet på Doris å få klart fram her i sjøforklaringa. De oppfatta først ikke hva mannen ombord på Skarbak sa på radio.

- Vi var lykkelige et øyeblikk da vi så han reagerte og slakket opp, men så ga han på for fullt igjen. Sjarken tilkjennega med lyskasteren at han så oss.

Revne sier Doris bakka for fullt for å unngå kollisjon, og at de så Skarbak slakket på.

- Så skjedde det uforklarlige. Etter at han slakket av ga han full gass igjen – cirka 8 knop, forklarer Revne videre.

Intense sekunder

Kommunikasjonen mellom Doris og Skarbak skal videre ha forløpt følgende forklarte overstyrmannen under sjøforklaringa.

- Kjære vene, skal vi ta livet av deg hvis du ikkje no slakker! sa Revne at han ropte på radioen.

I følge Revne ropte fiskeren på Skarbak tilbake:

- Er du gal, sa han – skal du ikke vike.

- Det var et brøl som jeg vil huske lenge og jeg er fortsatt litt skjelven i knehasene, sa overstyrmannen i retten.

Overstymannen ropte på hurtigruta Finnmarken og fortalte at de hadde kjørt på en sjark og ba om hjelp til å lete.

Fulgte ikke med på radar

Det var ikke sagt et eneste ord på brua om å slakke på farta. Årsaka var i følge at de hadde fått kontakt med sjarken.

- Vi er helt enige om at ansvaret for navigering var overstyrmannen sitt, sa Revne på spørsmål fra sjøfartsinspektør Nils-Ivar Sørdal.

Når tok kapteinen formelt over kommando?

- I det jeg gikk fra brua, sa overstyrmannen.

To radarer var i bruk om bord – begge innstilt på 6 nautiske mil.

Men ingen på brua fulgte med på radar fordi det var mange falske signal og det var veldig god sikt.

- Vi var fanget

Revne sier de ikke tar det som en selvfølge at seilbåter eller andre små båter viker.

- Men vi var fanget og kom oss ikke unna. Vi trodde det gikk bra og var i himmelrike i tre sekund før sjarken igjen ga gass.

Lyskasterne fra Skarbak var eneste bekreftelse Doris fikk på at sjarken ville vike unna.

 

Sjarken "Skarbak" fraktes vekk

SKARBAK: De to båtene kolliderte utanfor Bud tirsdag kveld.

Foto: NRK

Ingen innvendinger

Revne forklarte at kapteinen hadde ingen innvendinger til det overstyrmannen gjorde.

- Vi så at sjarken slakka ned, og det sier vi ikke for å pynte på historia, fortalte Revne.

I tilegg til Revne skal kaptein Trygve Bekken, som også var på brua, forklare seg.

Meninga med sjøforklaringa er å gjøre avhør for å avdekke hendelsesforløpet.

Et lydopptak ble lagt fram for tingretten ved starten av sjøforklaring – et lydopptak fra Florø radio.

 

Det er tingrettsdommer Oddne Hansen fra Sortland som leder sjøforklaringen.

 (NRK)