I dag la Hurtigruten fram resultatet for andre kvartal, som ventet med røde tall nederst i regnskapet. Konsernets overskuddet før skatt ble på fattige 26 millioner kroner, en firedel av samme periode i fjor. Med tanke på at det er sommersesongen som i stor grad skal holde liv i konsernet vinterstid er tallene ikke særlig imponerende.
I dag sponser staten Hurtigruten hvert år med 250 millioner kroner for å gå innom alle 34 anløpene sommer som vinter. Men det er dyrt, særlig med økende drivstoffpriser. Nå vil Hurtigruten ha en ny avtale med Staten, dagens avtale løper fram til 2012.
- Må ta en rute-diskusjon
Politikerne i Nordland mener regjeringen må gå inn med mer penger til selskapet. Det er også forståelse for at Hurtigruten får lov til å å sløyfe anløp i vinterhalvåret for å spare drivstoff.
- Hurtigruteavtalen er ikke god nok i dag, sier tidligere Stortingsrepresentant Inge Myrvoll som har vært med i den politiske prosessen rundt to avtaler mellom Staten og Hurtigruten.
- Selskapet får ikke betalt for det de gjør vinterstid, noe som gjør at de vil seile med underskudd i mange år framover. Slik jeg har forstått det juridiske kan avtalen reforhandles for at selskapet ikke skal gå i minus.
- Dersom det er politisk vilje for dette, er det fullt mulig å få endret både seilingsmønster og drivstoffkompensasjon.
- Det verste som kan skje er dersom ingenting blir gjort, da kan hele båten forsvinne. Det å gjøre noe med antall anløp er kontroversielt, men vi må sørge for at vi ikke mister hele hurtigrutekonseptet, både som transportsystem for folk på kysten, men også som reiselivsprodukt som et av de mest kjente merkevarene fra Norge, sier Myrvoll.
- Navarsete må ta dette alvorlig
Den tidligere stortingsrepresentanten for SV er klar over at det anløpskutt vil møte motstand særlig i nord, men mener det er helt nødvendig å også se på rutemønsteret.
Geir Keil Hansen, nestleder i Fylkesrådet i Nordland og leder av Hurtigruteutvalget til Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Nord-Trøndelag jobber for å få en bedre avtale med Staten.
- Vi oppfatter det slik at Hurtigruten ikke har fått framføre sitt syn både på NOX-avgiften og høyere drivstoffpriser ovenfor Samferdselsdepartementet, slik at her må ting komme på plass raskt. Ellers klarer vi ikke å berge Hurtigrutedriften slik den framstår i dag, sier Hansen.
- Dersom det gjelder å kutte anløp må selskapet ta dette opp med regjeringen. Men vi ønsker først og fremst et bedre anbudssystem for Hurtigruten, sier Leif Lindstrøm, samferdselspolitisk talsmann for Nordland Fremskrittsparti.
Hvilke av disse anløpene mener du kan sløyfes?