Hopp til innhold

- Dere kan kjøre for oss

- Vi har ikke noe ønske om å rasere drosjenæringa i distriktene, sier daglig leder Svein Spørck i Bodø Sightseeing.

Passasjer Kjell Gravdal (t.v) og sjåfør Geir Arne Helgesen i Bodø Sightseeing

Fornøyd: Passasjer Kjell Gravdal (t.v) og sjåfør Geir Arne Helgesen i Bodø Sightseeing.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

- Derimot så oppfordrer vi drosjesjåfører om å ta kontakt med oss for eventuelt å bli underleverandører. En rekke selskaper og drosjeeiere har allerede tatt kontakt, sier Spørck.

Klaget inn til KOFA

På mandag, den 4.februar i år, skrev Bodø Sightseeing kontrakt med Nordlandssykehuset.

Nordland Taxi har hatt disse oppdragene tidligere, og de prøvde å gå rettens vei for å utsette den nye kontrakten mellom Bodø Sightseeing og Nordlandssykehuset. Nordland Taxi mener at anbudsreglene er brutt, og har derfor klaget inn saken til både Helse Nord og KOFA (klagenemnda for offentlig anskaffelse).

- Redd for å miste livsgrunnlaget

Drosjeeiere ute i distriktene er også redd for å miste oppdragene sine. Men Spørck oppfordrer alle drosjeeiere om ta kontakt for å bli underleverandør av Bodø Sightseeing.

Planen er å ha handikapdrosjer stasjonert i alle kommunene som Bodø Sightseeing har fått avtale med.

Daglig leder Svein Spørck i Bodø Sightseeing

Daglig leder Svein Spørck i Bodø Sightseeing.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

- Drosjesjåførene som vi vil inngå kontrakt med vil enten kunne eie handikapbuss selv, eller så vil vi få til en ordning der vi har en slik buss utplassert. En av våre underleverandører eier handikapbussen selv. Slik kan han drive annen transport i tillegg. Men det er fritt opp til drosjesjåførene hvordan de foretrekker det, sier Spørck.

- Vi kjører i dag ganske mye for Nordlandsbuss, som er de som har avtale med Bodø kommune. Det sier sjåfør Geir Arne Helgesen.

Men nå forventer Bodø Sightseeing å doble omsetningen sin, sier Spørck. Avtalen om syketransport omfatter områdene Bodø, Fauske, Sørfold, Hamarøy/Tysfjord vest, Gildeskål, Meløy og Beiarn. Det er tidligere inngått tilsvarende avtale for Saltdal. Avtalene har en varighet fra 3 til 4 år.

Tverlandet - Bodø tur/retur

Sola skinner fra blå himmel. Utenfor Bodø Dagsenter står sjåfør Geir Arne Helgesen og venter på kundene sine.

Etter ei stund kommer første passasjer ut av dagsenteret, blid og smilende. Kjell Gravdal er klar for å dra hjem etter dagens økt.

- Jeg har hatt fransk-undervisning i dag. Det går helt fint, sier Gravdal.

Kjell Gravdal er fra Tverlandet, og to ganger i uka har Bodø Sightseeing transportoppdrag mellom MOAS på Tverlandet og Bodø Dagsenter. Nå går turen hjemover igjen for en fornøyd passasjer fra Tverlandet.