- I verste fall kan bedrifter i Nordland bukke under, altså måtte legge ned fordi det er så dyrt å drive i Nordland, sier Anita Sollie i Rana Næringsforening.
- Akterutseilt
Med 382 medlemmer leder hun den nest største næringsforeningen nord for Trondheim. De har sammen med åtte andre foreninger i Nord-Norge dannet felles front for å få økt veibevilgningene.
- Vi blir akterutseilt i forhold til våre konkurrenter slik veiene er i dag. Transportetappen for oss er mye dyrere, sier Sollie.
- Hvor er satsningene?
I går kom statsbudsjettet for 2009, og daglig leder Anita Sollie er ikke imponert over satsningen på E6.
- Vi registrer at det kommer noen penger til Grane og Toven, noe som er vel og bra. Men Dunderlandsdalen burde ha vært inne på Statsbudsjettet.
Se video fra Dunderlandsdalen:
- Budsjett for halve Norge
Regjeringa bevilger 236 millioner kroner til nye prosjekter i Nordland neste år. Dersom en legger til pengene til ferger og vedlikehold vil det neste år bli brukt rundt en milliard totalt til vei i fylket. Ikke nok, mener stortingspolitiker Jan Sahl i Transport- og kommunikasjonskomitéen (KrF).
- Man jubler i Sør-Norge for tidenes samferdselssatsning, samtidig som Nord-Norge opplever å få et helt flatt budsjett, så er det alt for dårlig.
Regionvegsjefen sier jo han er ganske fornøyd med budsjettet. Hva sier du om det?
- Det sier han bare fordi han får like mye penger som i fjor. Men det er ingen satsning her.
- Med de dårlige veiene vi har og mangel på bane i store deler av landsdelen får næringslivet betydelig høyere transportkostnader enn resten av landet. Det taper bedriftene stort på.