Hopp til innhold

- Budsjett bare for halve landet

Stortingspolitiker mener bedrifter i Nordland kan få problemer på grunn av for lite penger til vei i fylket.

Hull i veien

Regjeringa bevilger 236 millioner kroner til nye prosjekter i Nordland neste år.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Anita Sollie, Rana Næringsforum

Anita Sollie, Rana Næringsforum.

Foto: Frank Nygård / NRK

- I verste fall kan bedrifter i Nordland bukke under, altså måtte legge ned fordi det er så dyrt å drive i Nordland, sier Anita Sollie i Rana Næringsforening.

- Akterutseilt

Med 382 medlemmer leder hun den nest største næringsforeningen nord for Trondheim. De har sammen med åtte andre foreninger i Nord-Norge dannet felles front for å få økt veibevilgningene.

- Vi blir akterutseilt i forhold til våre konkurrenter slik veiene er i dag. Transportetappen for oss er mye dyrere, sier Sollie.

- Smuler til nordlandsveiene

- Hvor er satsningene?

I går kom statsbudsjettet for 2009, og daglig leder Anita Sollie er ikke imponert over satsningen på E6.

- Vi registrer at det kommer noen penger til Grane og Toven, noe som er vel og bra. Men Dunderlandsdalen burde ha vært inne på Statsbudsjettet.

Se video fra Dunderlandsdalen:

Dunderlandsdalen
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

- Budsjett for halve Norge

Jan Sahl

Jan Sahl, Stortingsrepresentant for KrF.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Regjeringa bevilger 236 millioner kroner til nye prosjekter i Nordland neste år. Dersom en legger til pengene til ferger og vedlikehold vil det neste år bli brukt rundt en milliard totalt til vei i fylket. Ikke nok, mener stortingspolitiker Jan Sahl i Transport- og kommunikasjonskomitéen (KrF).

- Man jubler i Sør-Norge for tidenes samferdselssatsning, samtidig som Nord-Norge opplever å få et helt flatt budsjett, så er det alt for dårlig.

Regionvegsjefen sier jo han er ganske fornøyd med budsjettet. Hva sier du om det?

- Det sier han bare fordi han får like mye penger som i fjor. Men det er ingen satsning her.

- Med de dårlige veiene vi har og mangel på bane i store deler av landsdelen får næringslivet betydelig høyere transportkostnader enn resten av landet. Det taper bedriftene stort på.

- Vi tidobler kapasiteten