Hurtigruten får kanskje økonomisk kompensasjon i statsbudsjettet neste år for de høye drivstoffutgiftene selskapet har.
Sentral plass
Siste økonomiske rapport viser at selskapet går med millionunderskudd, hovedsaklig på grunn av høy rente og økning i drivstoffprisen.
Nå vurderer de å sløyfe flere av dagens 34 stoppesteder langs kysten. Men det ønsker stortingsrepresentant Alf Ivar Samuelsen (Sp) å hindre.
LES OGSÅ:
- Jeg antar at Samferdselsdepartementet åpner for en ny gjennomgang av avtalen Hurtigruten har med staten og at man ser på muligheten for å gi kompensasjon.
Samuelsen sitter svært sentralt i partiet som styrer Samferdselsdepartementet. Arbeidet med statsbudsjettet er nå i sluttfasen.
Tier
- Jeg kan ikke røpe noe fra budsjettet, men det er jo rimelig at problemstillinga som Hurtigruten har kommet opp i blir drøftet under sluttbehandlinga, sier Samuelsen.
Stortingsrepresentant Bendiks Harald Arnesen fra Arbeiderpartiet i Troms har samme syn som Samuelsen. Arbeiderpartipolitikaren har et klart råd til samferdselsministeren.
- Det er å følge det som står i Soria Moria-erklæringen om at seilingsmønsteret til Hurtigruten skal bestå. Ut fra det må hun sørge for å få til en avtale hvor det kompenseres for de økte utgiftene, på lik linje med det som NSB får.