- Ved et par anledninger har flygelederen innført restriksjoner i luftrommet, sier tillitsvalgt i Norsk flygelederforening, Magne Jerpstad.
- Grunnen var at han følte at Luftfartstilsynets pålegg til Avinor ikke var gjennomført. Han var svært frustrert over det og følte at han ikke kunne gjøre jobben sin, sier Jerpestad.
- Knebling
Han sendte to bekymringsmeldinger til ledelsen i Avinor, og ble like etterpå informert om at han kan miste jobben som flygeleder.
Jerpstad mener dette er en måte å kneble flygelederne på.
- Vi ser svært alvorlig på at en ansatt som er bekymret for flysikkerheten skal møtes med en slik reaksjon, sier han.
Det er sektor Sør, luftrommet over Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal, det dreier seg om. Siden kontrollsentralen i Trondheim ble flyttet til Bodø i september, har én flygeleder alene hatt ansvaret for dette luftrommet på natten.
- Vil fortsette
Illustrasjonsbilde fra kontrollsentralen i Bodø.
Dette er i strid med kravene fra Luftfartstilsynet, mener flygelederne. Flere av dem har derfor innført restriksjoner på antall flyginger på natten.
- Det er ikke bare denne ene ansatte som har innført restriksjoner, og det kommer nok til å fortsette, sier Jerpestad.
Sjefen for kontrollsentralene, Knut-Bjarne Klaussen, sier det er forsvarlig med bare én person på natten som overvåker luftrommet i sør. Men han vil ikke la seg intervjue fordi han mener dette er en personalsak.
Lover bråk
På tirsdag skal den aktuelle flygelederen i møte med ledelsen. Flygelederforeningen lover bråk dersom han mister jobben.
- I så fall er det et overgrep, og vi kommer til gå helt til menneskerettsdomstolen i Strasbourg, sier Jerpestad.