Han mener avgjørelsen representerer en fare for miljøet og at den er samfunnsøkonomisk uforsvarlig. Naturvernforbundet har sammen med 18 andre naturvernorganisasjoner, bedt Transportøkonomisk institutt om å utrede Sigerfjord-alternativet en gang til.
Til retten
Til Avisa Nordland sier ordfører i Hadsel, Ørjan Robertsen, at kommunen vurderer å gå rettens vei for å hindre byggingen av Lofast etter nordre trasé. Robertsen sier vedtaket overkjører kommunens selvråderett, og dessuten er i strid med plan- og bygningsloven.
Flertall
Det Miljøverndepartementet gjorde mandag, var å stadfestet Stortingsflertallets trasévalg for Lofast fra 1998 ved å vedta den statlige reguleringsplanen for en fastlandsforbindelse på strekningen Raftsundet øst Ingjerdsfjordeidet i Hadsel kommune.
- Dette er den miljømessig verst tenkelige løsningen. Vi står igjen med bare tapere etter at regjeringen lar en bygdekrangel avgjøre spørsmål som er av nasjonal og internasjonal naturvernfaglig betydning, sier Gunnar Sander i Naturvernforbundet. Han leder forbundets samferdselsutvalg som i denne saken har samordnet Lofast-motstanden fra 18 miljøvernorganisasjoner.
Urørt natur
Miljøorganisasjonene mener trasévalget i Lofoten er et av de største og alvorligste naturinngrepene som planlegges i Norge. De er fortørnet over at 29 kilometer vei skal bygges gjennom urørt natur uten at et eneste hus får veiutløsning.
- Området som berøres er helt eksepsjonelt når det gjelder landskapsvern. Det er også et viktig leveområde for sjeldne fugler der ikke mindre enn 12 utryddingstruede arter har sitt opphold, sier Sander.
Ikke ny vurdering
Statssekretær Andre Støylen i Miljøverndepartementet understreker at det ikke har vært departementets jobb å starte med blanke ark og vurdere alle Lofast-alternativene på nytt. Vi har kun vurdert om det er kommet nye momenter inn som skulle kvalifisere for en omgjøring av to stortingsvedtak om trasé.
Miljøverndepartementet ser flere miljømessig uheldige konsekvenser av dette valget, men er kommet fram til at det ikke foreligger nye avgjørende momenter som ikke var kjent da Stortinget fattet sine vedtak, sier Støylen.
Raskeste vei
I sin begrunnelse legger departementet vekt på at den valgte løsningen vil gi Lofoten fastlandsforbindelse nord- og østover, samt den raskeste veien mot E6. Traséen knytter Lofoten til regionene nord og øst for Vestfjorden med byene Harstad og Narvik.
- Dette kan ha stor betydning for nærings- og samfunnsliv, blant annet i forhold til flyplassen på Evenes og jernbanen i Narvik, som kan bli en effektiv korridor til det europeiske jernbanenettet, heter det i en pressemelding fra Miljøverndepartementet.
Feilinvestering
Departementet unnlater å nevne at dette like mye er et prosjekt for nedleggelse av dagens ferjeforbindelser som et veiutløsningsprosjekt. Samfunnsøkonomisk er det en dramatisk feilinvestering å bruke 1 milliard kroner på å få fram en beregnet trafikk på 680 biler i døgnet, påpeker Sander.