NRK Meny
Normal

Kommer «dommedagsflyet» til Norge?

Denne mystiske jumbojeten ble bygd for å være amerikanernes kommandosentral i tilfelle atomkrig.

Boeing 747-200 E-4B «Dommedagsflyet»

Boeing 747-200 E-4B omtales som «Dommedagsflyet». Dette bildet er tatt på den britiske flybasen Mildenhall

Foto: Mike Freer, Touchdown Aviation

Når Barack Obama ankommer Gardermoen 9. eller 10. desember har han med seg et kolossalt omfattende følge, både av personell, kjøretøy og fly.

I tillegg til presidentens egen jumbojet Air Force One, ventes en rekke større transportfly av typen C-5 Galaxy. Disse flygende monstrene brukes til å frakte utstyr, personell, våpen, Sikorsky VH-60 helikoptre, limousiner og kommandobiler

Men muligheten er også til stede for at en annen mystisk kjempe blir med på ferden når USAs president drar på statsbesøk: Det såkalte «dommedagsflyet» E-4B.

Les også: Ikke gjør dette når Obama kommer til Oslo

Les også: Mottar 30 dødstrusler daglig

Militær kommandosentral

«Dommedagsflyet» omtales helst av det offisielle USA som National Airborne Operations Center (NAOC). Det ble tatt i bruk på midten av 1970-tallet og skulle fungere som kommandosentral i tilfelle atomkrig.

Det hersker mye mystikk rundt dette flyet, som det finnes fire identiske utgaver av. For å alltid kunne være tilgjengelig på korteste mulig tid for landets øverste militære myndigheter, er alltid minst ett fly alltid i full beredskap. Flyene er kraftig modifiserte utgaver av jumbojeten Boeing 747-200 – samme modell som Air Force One.

Dersom USA havner oppi en krise- eller krigstilstand, hvor kommandosentre på bakken er ødelagt, skal dette flyet fungere som en svevende, topp moderne og høyst bekvemmelig kommunikasjons- og kommandosentral.

(Artikkelen fortsetter)

Donald Rumsfeld ombord på «dommedagsflyet»

Tidligere forsvarsminister Donald Rumsfeld intervjues ombord på «dommedagsflyet» på vei hjem fra Bangladesh til Washington i juni 2004.

Foto: AP Photo/Gerald Herbert

Spesialbeskyttet mot atomangrep

Flyet skal kunne brukes som base for å både dirigere militære og sivile mannskaper. De senere årene har flyene også klarsignal til å kunne brukes ved naturkatastrofer.

Alle fire flyene er utstyrt med topp moderne skyts for å unngå at de rammes av elektromagnetisk puls, som kan oppstå etter atomangrep eller bruk av konvensjonelle bomber. Elektromagnetisk puls kan lamme og ødelegge alt av elektriske og elektroniske komponenter, deriblant kommunikasjon og teknisk utstyr.

Flyet gjør en opptreden i katastrofefilmen «The Sum of All Fears» (basert på en bok av Tom Clancy), og er presidentens base etter at terrorister har latt en atombombe gå av.

I tillegg er alle flyene utstyrt med topp moderne kommunikasjonsutstyr, og har plass til opp mot 112 mennesker. Flyet er delt inn i seks ulike funksjonsområder – alt fra sovedel til konferanserom

Flyet kan tankes i lufta, og er designet for å kunne være ute på oppdrag som varer i tre døgn i strekk.

Rumsfelds favoritt

George W. Bush sin forsvarsminister Donald Rumsfeld var spesielt glad i å bruke flyet som sitt «private Pentagon» på utenlandsturer – før han mistet jobben. Etter planen skulle flyet settes på bakken fra og med i år, men hans etterfølger Robert Gates har utsatt dette til 2015.

Les mer om Rumsfelds bruk av E-4B

Ifølge CNN ble «dommedagsflyet» brukt 11. september 2001 , like etter at to fly hadde krasjet inn i tvillingtårnene i New York. Flyet dukket opp i det strengt regulerte luftrommet over Det hvite hus, og har ført til spekulasjoner om at myndighetene selv sto bak terrorangrepet.

Les mer om flyet her:

The Aviation Zone

Globalsecurity.org

Boeing.com