NRK Meny
Normal

Gandhi dyrkes som aldri før i India

Det brenner en evig flamme ved Raj Ghat i New Delhi. Den er plassert på en firkantet sort marmorblokk. Den ligger på stedet der Mahatma Gandhi ble kremert den 31. august 1948. Men han ligger ikke alene.

Gandhis gravmonument

Gandhi ble kremert på hinduistisk vis under en storslått seremoni, og i en stor park i New Delhi besøker fortsatt mange hans gravmonument.

Foto: Aaron Schaub (Creative Commons BY-SA 2.0)

Parken ved den hellige Yamuna-elven er en av de mest velstelte i New Delhi. Den er stor og åpen, lysere og luftigere enn andre grønne lunger i den indiske hovedstaden. Og adskillig bedre besøkt.

Antall skoleklasser sier det meste. Hver eneste dag er det en jevn strøm av barn i alle størrelser. De bærer skoleuniformer i forskjellige farger, men har en ting til felles: De har alle lest om Mahatma Gandhi.

Og lærerne bekrefter, Mohandas Karamchand Gandhi står sentralt i opplæringen om nasjonen.

Rupi og «dhoti»

10.000 mennesker besøker hver dag Raj Ghat. Alle utenlandske statsoverhoder som besøker India legger ned blomster ved minnesmerket. Den store ringveien som går forbi heter Mahatma Gandhi Marg.

Om man tar drosje til Raj Ghat og betaler med indiske rupis så betaler man med en «Gandhi». Alle indiske sedler bærer hans portrett. Det er ment som en æresbevisning, men er et paradoks.

Den velstående advokaten hadde passert 50 da han forandret livsstil. Han brente sine vestlige klær og gikk resten av livet i en tradisjonell «dhoti», et flere meter langt hvitt klesstykke som han snurret rundt kroppen.

Han tok avstand fra jordisk gods og gull og levde et enkelt liv. Uten de pengene som senere skulle bli utstyrt med hans kontrafei.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Mahatma Gandhi

Gandhi omga seg med unge jenter for å teste prinsippene sine i kampen for å overholde sølibatet.

Foto: Ap

Enkel symbolikk

Da den indiske grasrota i fjor reiste seg mot korrupsjonen i landet, var Gandhi en nær alliert.

Anna Hazare, som tente antikorrupsjonsgnisten i befolkningen, er en eldre herre som lever et liv ikke ulikt Mahatma. Han går kledd i tradisjonelle hvite klær og bærer en «topi» på hodet, en slags båtlue i hvit bomull.

Stoffet skal helst være i «khadi», altså hjemmevevd, slik Gandhi lagde sine topiluer.

Når antikorrupsjonsdemonstrantene ikler seg sine« tipis» markerer de at de handler i Gandhis ånd, at korrupsjon er antigandhi og at politikerne dermed ikke fører arven fra landsfaderen videre.

Gandhi som sannhetsvitne

I den politiske debatten i India blir det ofte vist til hva Gandhi ville sagt eller gjort. Hans uttalelser blir gjengitt og sitert, ofte tatt ut av sin sammenheng og tatt til inntekt for diametralt motsatte syn.

Anna Hazare

Anna Hazare spiller bevisst på Gandhi i sin kamp.

Foto: RAVEENDRAN / Afp
500 gutter i Gandhi-kostyme

Det gjør også unge gutter, om enn i noe mindre alvorlig som et karnevalstog.

Foto: DIBYANGSHU SARKAR / Afp
Michelle og Barack Obama ved graven til Gandhi

Intet besøk uten Gandhi. Også det amerikanske presidentparet måtte innom blomsterseremonien.

Foto: Charles Dharapak / Ap

Mahatma Gandhi skrev og talte om alle sider ved det indiske samfunn i mer enn 30 år. Det er derfor mulig å finne formuleringer som i dag kan passe inn i ethvert resonnement.

Gandhi argumenterte ofte for det forgangne men opprinnelige India, slik landet var før det ble «besudlet» av britene.

Men India er i dag et helt annet samfunn, der Gandhis synspunkter ikke alltid er i takt med tiden. Men behovet for å finne støtte i hans taler og skrifter, postmortem, er allikevel viktig mer enn 64 år etter hans død.

Levende debatt

Det kommer stadig ut bøker om Gandhi i India, der mange av historiene fra hans liv resirkuleres for nye generasjoner.

Men som Times of India skrev da de anmeldte en av dem: «Do we really need another book on Mohandas Karamchand Gandhi?»

Anmelderen påpeker at absolutt alt nå er kjent, de nye bøkene resirkulerer gammel kunnskap. Og det spekuleres ofte i de mer bisarre og forunderlige sidene ved Gandhis liv. Som hans kamp mot seksuelle fristelser.

Sølibatet var viktig, så den godt voksne Gandhi herdet seg ved å overnatte i samme seng som unge tiltrekkende kvinner.

Dette var en parentes i ikkevoldsfilosofens liv sammenlignet med hans kamp mot den britiske kolonimakten. Men er – etter alt å dømme – et mer pirrende tema for nye lesere i en mer tabloid verden.

Pidestall

Indiske myndigheter er svært hårsåre på nasjonens vegne i alminnelighet, og på Gandhis vegne i særdeleshet.

De hegner om hans ettermæle og beskytter hans minne. I det religiøse India finnes det mange helligdommer, og i det sosiale deles folk fremdeles inn i kaster.

På den bakgrunn er det lett å forstå at en mann som Gandhi blir kanonisert. Noe han selv ville vært den første til å ta avstand fra. Han var lavkastenes, de «untouchables» fremste forsvarer.

Nå er han selv blitt utilnærmelig. Kritikk av nasjonalikonet er ikke populært. I det offisielle India er han hevet over den slags.

«Gandhi var homse»

I mars i fjor kom boken: «Great Soul: Mahatma Gandhi and his struggle with India».

Det står ikke der at Gandhi var homofil, men det er mulig å lese den slik at man blir overbevist om at det er dét forfatteren gjerne vil formidle.

Brev fra Gandhi til Hermann Kallenbach

Brevene mellom Gandhi og Hermann Kallenbach er nå offentlige.

Foto: HANDOUT / Reuters

Det dreier seg om Gandhis egne formuleringer i brevvekslingen med hans nære venn Hermann Kallenbach og sistnevntes svarbrev.

Noen anmeldere leste mellom linjene og la forfatterens antydninger og undring til grunn for spekulative kommentarer og seksuelle konklusjoner. Dette medførte meget sterke reaksjoner i India.

Gandhis hjemstat, Gujarat, forbød boken, og fordømte forfatteren.

De færreste hadde på det tidspunkt lest den, men det som ble formidlet var verre enn majestetsfornærmelser. Indiske myndigheter fant seg bare ikke i den slags, og ofret ytringsfriheten i forsvaret av landsfaderen.

Det er et paradoks at man derigjennom forbød Gandhis egne ord, siden det var ham selv som hadde skrevet de dobbelttydige brevene som var utgangspunktet for boken.

Gandhi dyrking

Hver 2. oktober, på Gandhis fødselsdag, vises spillefilmen «Gandhi» med Ben Kingsley i hovedrollen på indisk TV.

Det er halv- og helsides bursdagsannonser i alle de store avisene. Det er møter og markeringer, og det er lange køer ved Gandhi Smriti, stedet der han ble myrdet i 1948.

Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi er fortsatt sentral for India.

Foto: Arkivfoto - fotograf ukjent / SCANPIX

De fleste byer i India har en Gandhi-statue, det er Gandhi-museer flere steder og husene han bodde i, besøkte eller oppholdt seg i blir nå pusset opp og gjort tilgjengelige for allmennheten.

I India er det nå en bevisst satsing på Gandhi-turisme. Kulturministeriet har identifisert om lag 2000 steder som kan knyttes til Mahatmas liv og virke, og laget de de kaller en «Gandhi Heritage Sites Mission».

I tillegg vil alt av dokumenter som er skrevet av, om og i forbindelse med Gandhi, samt bilder og filmbiter bli lagt ut på nettet.

Så Gandhi er død, men Gandhi lever.