NRK Meny
Normal

– Utenlandske sjåfører er for dårlig forberedt på norsk vinter

Den serbiske vogntogsjåføren visste ikke hvordan han skulle legge på kjetting. Nå har vegvesenet låst hjulene på vogntoget og han får ikke reise videre før norske myndigheter har fått økonomiske garantier på mandag.

Vogntog sperrer E 136 øverst i Romsdalen

Illustrasjon: Dette er ett av vogntogene som sperret E136 i Romsdalen denne uka.

Foto: Statens vegvesen

Kjell Johnsen

Kjell Johnsen er avdelingsingeniør for kontroll av tunge kjøretøy.

Foto: Frode Berg / NRK

På det verste sto 50 vogntog fast øverst i bakkene i Romsdalen. Da var det fullstendig kaos. Fredag valgte vegvesenet å stenge Romsdalen for toakslede vogntog. Disse vogntogene hadde de største problemene med å komme seg opp hovedvegen mellom Møre og Romsdal og Østlandet.

Fikk hjelp av lokalbefolkningen

Fredag kveld sto fortsatt vogntog fast på det glatte føret. Sjåføren på ett av vogntogene måtte rett og slett ha hjelp fra lokalbefolkningen for å få satt på kjettinger.

Han klarte rett og slett ikke å sette på kjetting. Han måtte få hjelp fra en norsk beboer, forteller Kjell Johnsen avdelingsingeniør for kontroll av tunge kjøretøy i Statens vegvesen. Sjåføren er fra Serbia og kjører for et slovensk selskap.

Venter på økonomiske garantier

Senere ble det bestilt bergingsbil. Men verken sjåføren eller selskapet han kjørte for betalte for bergingsbilen. Dermed ble det satt på hjullås slik at sjåføren ikke kan kjøre noen veig.

Slik må han stå til det kommer garanti på beløpet. Denne garantien kom ikke fredag. Det betyr at han må stå på Bjorli til mandag morgen, sier Johnsen.

Vegvesenet har så langt vært behjelpelige slik at den serbiske sjåføren ikke skal lide noen nød gjennom helgen.

Vi har latt ham stå slik at han har mulighet til å komme seg på toalett, det er butikk i nærheten og vi har sjekket at han kan betale for seg på butikken. Det er klart at han ikke får den beste helga han har hatt, sier Johnsen.

Flere har problemer

Statens vegvesens største bekymring i dette tilfellet er at sjåføren ikke hadde ferdigheter til å legge på kjetting.

Dette var denne sjåførens første møte med vinterføre.

– Men han var slett ikke alene om å ha trøbbel?

– Nei, en dansk sjåfør i 20-årene var i en lignende situasjon. Dette var på Ørskogfjellet, noe lenger vest i Møre og Romsdal. Det var første gang han kjørte på denne typen vinterføre. Det var første gang han var i Norge. Og han hadde kjettinger som ikke var tilpasset bilens hjul. De var for korte, forteller Johnsen.

Det danske vogntoget ble slept til nærmeste sted hvor det var mulig å få kjøpt store nok kjettinger.

Han var en av disse som ikke har erfaringer med å kjøre i Norge om vinteren. Og jeg har full forståelse for at dette blir vanskelig under krevende forhold.

Johnsen sier at erfarne sjåfører legger på kjettinger før de egentlig må. De uerfarne kjører seg inn i situasjonen og blir så stående fast.

Da er det for seint, sier Johnsen.