Åge Folkestad

Åge Folkestad deler blå vin med Hector Gibert. En chilensk musiker som deltar på Folkestad sine vin- presentasjoner.

Foto: Casa Vital

Blå vin til Europa

Det startet med 1500 flasker blå vin til Norge. Nå vil hele Europa smake vinen til Åge Folkestad.

Sunnmøringen hadde aldri regnet med at blå vin skulle begeistre så mye. Selv om vinekspertene har vært lunke i mottakelsen av den blå vinen, har publikum tømt hyllene for den spesielle vinen Azul Mediterrraneo.

Sunnmøringen som er bosatt i Altea i Spania vil nå erobre det europeiske vinmarkedet med sin nyskapning. Det som startet som et lite lokalt eksperiment, har tatt fullstendig av.

Blå vin

Azul Mediterrraneo er navnet på den blå vinen.

Foto: åge Folkestad

– Vi startet med en forsendelse på 1500 flasker til Norge i april i år. Vinen ble lansert på Vinmonopolet 1. juli. Den ble utsolgt på 1.5 time, og Vinmonopolet opplevde telefonstorm av folk som ville ha vinen. Nå har vi sendt til sammen 7500 flasker til Norge, og alt er revet bort, forteller Åge Folkestad.

Totalt har sunnmøringen produsert 30.000 flasker blå vin. Det meste selges til Spania og Norge. Men nå har resten av Europa blitt nysgjerrig på vinen.

– Vi er nå i startgropen for lansering i flere europeiske land. I første runde blir vinen lansert i Danmark, Sverige og England. Samtidig blir vinen nå etterspurt av stadig flere utsalg over hele Spania, forteller Folkestad.

Åge Folkestad

Før vinen blir sendt på markedet, lagres den på amerikanske eikefat.

Foto: Øyvind Johan Heggstad

Øker til 100.000 flasker pr. sesong

Åge Folkestad hadde ikke engang turt å drømme om mottakelsen som den blå vinen har fått. Mange har vært nysgjerrig på nyskapningen. Nå økes produksjonen kraftig.

– Denne sesongen vil vi produsere mellom 90.000 og 100.000 flasker med blå vin fra Bodega Santa Margarita i Sør-Spania, forteller Folkestad.

– Du er ikke redd for at dette blir en døgnflue?

Åge Folkestad

3000 flasker i døgnet kan bodegaen tappe. Nå skal 100.000 flasker blå vin tapper her.

Foto: Øyvind Johan Heggstad

– Litt nervøs er vi selvsagt. Men salget har gått veldig bra, og vinen bli nå etterspurt av grossistene. Men vi er litt nervøs på hvor mye vin markedet vil ha. Derfor vil vi trappe produksjonen opp litt etter litt, sier Folkestad.

Vinen er også lagt merke til av norske vinkjenner som anmelder nye viner. De har ikke vært like begeistret for blå vin. Anmeldelsene har vært litt midt på treet.

– Kritikeren må jo egentlig være kritisk, det er jo jobben deres! Men noen tar virkelig feil når de sier at dette er bare en partyvin, med henvisning til utdrikningslag og Ibiza party. Da tar de virkelig feil. Vinen nytes både av ung og gammel. Den ble laget som en hyllest til det azurblå Middelhavet som ligger rett foran Casa Vital i Altea, sier Folkestad.

Han har også fått god hjelp av Facebook.

– Det er liten tvil om at sosiale medier har bidratt til å gjøre vinene kjent. For mange har det vært en spesiell opplevelse å drikke blå vin, og det finnes utallige bilder på Facebook og andre sosiale medier av vinen. Det har helt klart påvirket etterspørselen, sier Folkestad.

En vitenskap å høste druer

Sjekker druene

Lorenzo Martinez og Åge Fokestad kontrollerer daglig druene som skal brukes i vinproduksjonen.

Foto: Øyvind Johan Heggstad

Det er sen ettermiddag på Bodega Santa Margarita som ligger en times kjøring fra Allicante på Spanias solkyst. Åge Folkestad er på besøk for å inspisere druene som skal bli til neste sesongs blå vin.

Åge Folkestad og lorenzo sanchez

En drue puttes i et spesialapparat for å måle sukkermengden. Det er helt avgjørende å plukke druen på det riktige tidspunktet.

Foto: Øyvind Johan Heggstad

Det ligger en møysommelig prosess bak produksjonen av den blå vin. Det er et utall av faktorer som skal stemme for å få et best mulig resultat. I dagene før høsting, blir alkoholprosenten i druene målt tre ganger i døgnet på bodegaen i Sør-Spania.

Bodegaeier Lorenzo Martinez følger nøye med. For det står om timer for å sikre en god høsting.

– De siste dagene følger vi ekstra nøye med. Stikkprøver av druene blir tatt for å finne akkurat det riktige tidspunktet for å høste. Selve høstingen foregår i hovedsak mellom klokka 0200 og 0300 på natta. Da er temperaturen på sitt laveste, og druene kalde. Da

Druesanking

Hvert år inviterer Åge Folkestad til druesanking. Venner, bekjente og ukjente stiller opp for å være med på denne helt spesielle opplevelsen.

Foto: Casa Vital

beholder de saften i seg, forteller Lorenzo.

Bodega-eieren har samarbeidet med Åge Folkestad i fem år. Med sine 40.000 drueranker produserer bodegaen til sammen 2 millioner kilo druer. Åge Folkestad kan variere mellom 15 ulike druesorter når han skal smake seg frem til nye og spennende varianter av rød-, blå- og hvitvin.

Slik lages den blå vinen

Hemmeligheten med den blå druen ligger i skallet.

– I utgangspunktet hører! Azul Mediterrraneo hjemme hos hvitvinene. Blåfargen får vi ved å bruke fargestoffet antocyaniner som ligger rett under skallet på blå druer. Dette stoffet tar vi ut av drueskallet og tilsette den hvite vinen etter produksjon. Antozyniner dannes naturlig i både druer og blåbær, og er svært rik på antioksidanter, sier Åge.

Påvirker fargen smaken?

– Nei. Det vi gjør et at vi tilsette en annen drue i vinen. Den blå vinen er laget av 97 prosent Chardonnay- og tre prosent Muskatell-druer. Fargen gir ikke noe særlig utslag på smak, sier Folkestad.

Drueranker

Det er druer fra Bodega Santa Margarita som brukes til å lage blå vin. Bodegaen har 40.000 drueranker som skal høstes i løpet av noen travel uker i september.

Årets druer skal høstes i løpet av september. Da bidrar både venner, kjente og ukjente til innhøstingsfest på bodegaen.

– Det er blitt en årlig happening å være med på innhøstingen. Dette er dugnad. Vi stiller med kost, losji og god vin etter jobben, forteller Åge.

Hjem for å promotere vin

Interessen for Casa Vital og Åge Folkestad sine viner har økt år for år i Norge. Nå reiser han til hjembyen Ålesund for å presentere sine nye viner under Den Norske Matfestival. Der får også publikum både smake se og høre om produksjonen av den blå vinen.

Åge Folkestad har nå ni egenproduserte viner. Alle er på bestillingslisten til Vinmonopolet. Målet for Folkestad er at noen av vinene skal komme inn i det ordinære utvalget på norske vinmonopol.

Vin-eventyret startet i 2011

Blå vin, Åge Folkestad

Lorenzo Martinez (t.v.) og Åge Folkestad skal produsere 100.000 flasker med blå vin denne sesongen.

Foto: Øyvind Johan Heggstad

I 2011 startet han produksjon av egen vin. Sammen med bodegaeier Lorentzo Sanchez lanserte Folkestad sine tre første viner 15. april 2011.

– Jeg startet restauranten Casa Vital i 2000. Her arrangerte vi etter hvert mange vinsmakinger. Jeg søkte kunnskap om vinproduksjon og ble mer og mer interessert i vin. Under en koselig kveld med Lorentzo ymtet jeg frempå at det hadde vært spennende å lage egne viner. Lorentzo tente på ideen med en gang, og i 2011 innledet jeg samarbeid med Bodega Santa Maria. Vi lansert våre tre første viner våren 2011, forteller Folkestad.

Nå har sunnmøringen ni viner i produksjon. Men ingen er blitt så populær som den blå. Blå vin er helt nytt for norske vinelskere. I Spania har en annen produsent forsøkt seg.

– Den aller første blå vinen kom fra Gik nord i Spania. Men dette er en vin laget av fem gründere som kjøper sin vin fra fem ulike bodegaer og blander den selv. Denne er produsert på en litt annen måte enn vår vin, der hele prosessen foregår på en og samme bodega, forteller Folkestad.

Lokal kjendis i Altea

Historien til Åge Folkestad er som hentet ut fra et eventyr. I 2000 reiste han rundt i Spania på leting etter drømmen. I Altea fant Folkestad et nedslitt hus i gamlebyen. Her har han bygd opp en populær restaurant.

Gamlebyen i Altea skjuler en dramatisk og spennende historie. Inspirert av Harald Gryttens byvandringer i Ålesund, har Folkestad skaffet seg kunnskap om sitt nye hjemsted som han deler under byvandringer med turister fra alle verdenshjørner.