NRK Meny
Normal

Fire japanere skal gjøre dette toget til superkjendis

RAUMABANEN (NRK): Siden 1985 har det japanske TV-programmet «See the world by train» skildret verdens mest eksotiske togreiser. Nå står Raumabanen for tur.

Kjendistog

TIRSDAG FORMIDDAG: Om noen få minutter vil dette togsettet få besøk av japanske TV-folk. Til høsten vil minst ti millioner TV-seere i Japan bli bedre kjent med toget, passasjerene og turen fra Dombås til Åndalsnes.

Foto: Erik Hattrem

Det gir en fantastisk reklameeffekt for oss at minst ti millioner japanske tv-seere får oppleve programminnslaget fra Raumabanen

Terje Fossum, markedssjef NSB

To TV-fotografer, en produsent og en reiseleder fra det tredje største TV-selskapet i Japan laster seg og sitt utstyr om bord på toget. Stedet er Dombås, lett regn i lufta og et kjølig drag feier over stasjonen.

Selv om ikke Raumabanen heller ikke i dag skinner i glansen av norsk julisol, virker det som om NSBs representant, markedssjef Terje Fossum, er like blid.

tvteam

REGI: Produsent og fotograf blir enige om hva som fortjener nærbilder på turen ned fra Dombås.

Foto: Erik Hattrem

Verdens beste reklame - gratis

Han vet hva det betyr av penger i kassa for statsbanene, at store utenlandske medier kommer og lager redaksjonelle kvalitetsinnslag fra områdene togene tøffer og går.

– De siste årene har vi hatt en formidabel vekst på Raumabanen. Fra 2011 til 2012 økte sommertrafikken med 35 prosent og vi forventer tilsvarende økning i år, forteller Fossum.

Han forteller at en rekke utenlandske magasiner og TV-stasjoner de siste årene har vært på tur langs den spektakulære Raumabanen.

Nå skal Japan få se hva denne toglinja, som kong Haakon den sjuende åpnet i 1924, har å tilby av miljø- og synsinntrykk.

– Det gir en fantastisk reklameeffekt for oss at minst ti millioner japanske TV-seere får oppleve programinnslaget fra Raumabanen, sier Fossum.

natur

ROMSDALEN: Selv på en gråværsdag er synet ned fra toglinja kraftig nok til å sparke i gang litt kribling i magen. Dette skal japansk TV-publikum oppleve i høst.

Foto: Erik Hattrem

Velger å oppleve Norge via skjermen

Den jevne japaner mener Norge er et dyrt land å være i

Micteauko Saseki, TV-teamets reiseleder

Til NRK forteller TV-folkenes reiseleder, Micteauko Saseki, at japanere vet godt om norsk natur. Men dessverre er det mange som nøyer seg med å oppleve steder som Norge via TV-skjermen.

team2

DOBBEL DEKNING: To fotografer går løs på samme oppgave, slik sikrer det japanske teamet seg at de mest spektakulære scenene blir fanget i opptak.

Foto: Erik Hattrem

– Det er fordi den jevne japaner mener Norge er et dyrt land å være i, ja maten her er virkelig kostbar, sier hun.

Heller ikke markedssjefen for Raumabanen, Terje Fossum, har greid å finne ut om TV-teamet har latt seg imponere av synsinntrykkene ned langs Romsdalen.

– Det er ikke så lett å få vite hva de japanske TV-folka virkelig mener om de inntrykkene de får på denne turen. For når de er på jobb, så jobbes det, så lett å få dem i tale, det er det ikke, forteller han.

TV-innslaget fra Raumabanen vil ha minst ti millioner seere. Programmet «See the world by train» har vært vist i Japan siden 1985.

– Det er ikke først og fremst toget som er bærebjelken i disse programmene, men selve togreisen, sier Fossum.

Fra Norge skal TV-programmet vise reiser også fra Nordlandsbanen og Bergensbanen.

Se TV-sak fra besøket i videoen under:

Raumabanen blir å sjå på japansk TV til hausten. Det populære programmet "See the world by train" har over 40 millionar sjåarar. Noko som betyr meir pengar i kassa for NSB og turistnæringa i Rauma.