Vinmonopolet: – Viste seg å være en fulltreffer å satse alkoholfritt

Vinmonopolet satser på alkoholfri drikke. Det viser seg å være storsuksess.

Cecilie Brungot

Vinmonopolet har sett en stor økning innenfor alkoholfri drikke. Cecilie Brungot, butikksjef ved Vinmonopolet i Ulsteinvik, ser at mange flere velger alkoholfrie cider og eplemost.

Foto: Vinmonopolet AS

Ida Brenden Engholt

Ida Engholt, informasjonskonsulent i Vinmonopolet AS, er ikke overrasket over den økende trenden for alkoholfrie varer.

Vinmonopolets salg økte med én prosent i 2013 målt mot 2012. Mens det er en nedgang for brennevin og sterkvin er det vekst for svakvin, sterkøl og alkoholfritt.

Informasjonskonsulent i Vinmonopolet, Ida Engholt, tror at trenden for alkoholfri drikke vil fortsette i 2014. De satser bevisst på å gi et bredere tilbud innenfor alkoholfrie alternativ.

– Vi revitaliserte sortimentet vårt innenfor alkoholfri drikke fordi tilbudet vi hadde var for dårlig. Men i 2010 bestemte vi oss for å gjøre alkoholfritt til et av våre satsingsområder. Det viste seg å være lurt, sier Engholt.

Bedre tilbud til mat

Informasjonskonsulenten forteller at den alkoholfrie trenden vil fortsette, spesielt fordi mange vil ha et godt drikketilbud til mat. Hun sier at alkoholfri vin ofte er for søtt, og har derfor et dårlig rykte hos mange.

– Vi har gjort suksess med å tilby eplemost og cider. Mange velger derfor dette til maten i stedet for brus eller andre sukkerholdige drikker, sier Engholt.

Det er viktig for Vinmonopolet å ha et tilbud for dem som ikke vil drikke alkohol.

Folk velger vekk mørke og tunge produkter til fordel for lettere og lysere kategorier. Engholt forteller at de har hatt en nedgang i salget av sterkvin og brennevin siden 2000, men at den største veksten er innenfor musserende og lettere vin som brukes til mat.

Alkoholfritt økte 37,7 prosent

Cecilie Brungot

Butikksjef ved Vinmonopolet i Ulsteinvik, Cecilie Brungodt, smiler bredt fremfor den hylla med de alkoholfrie varene.

Foto: Vinmonopolet AS

Vinmonopolet i Ulsteinvik hadde i fjor en omsetningsøkning på omtrent tre prosent. Det skriver avisa Vikebladet torsdag. De merker også at flere velger alkoholfritt. Butikksjef Cecilie Brungot forteller at de prioriterer kvalitet også for de alkoholfrie varene.

I 2013 gikk salget av alkoholfritt opp 37,7 prosent ved Vinmonopolet i Ulsteinvik. Brungot tror at storsatsingen viser seg å være suksess.

– Siden Vinmonopolet bestemte seg for å satse på et bredere utvalg har flere valgt å kjøpe alkoholfrie alternativer som eplemost og cider. Det er godt voksne som utgjør størstedelen av kundegruppen, sier butikksjefen som tror at kundene vil ha mer å velge i til spesielle selskap.

Brungot kjøper selv mange av de alkoholfrie varene, og mener at de har fått inn gode produkt.

Trendy å velge kortreist

Ølsalget har også vokst i 2013. Vinmonopolet solgte 25 prosent mer øl i 2013 enn året før.

– Det har blitt veldig trendy å velge kortreist, og derfor ser vi at øl fra ulike mikrobryggeri gjør det godt, sier Engholt.

Stagnasjon i varehandelen

Også i 2013 viser Vinmonopolets salg, store deler av året, tegn til utflatning og stagnasjon. Det kan ha flere årsaker: Man har periodevis sett tegn til stagnasjon i varehandelen generelt og veksttakten er lav i historisk sammenheng, den laveste siden slutten av 1980-tallet.

Utover dette har vi en økning i grensehandelen, og rekord i antall flypassasjerer til utlandet. Det er derfor sannsynlig at både grensehandel og taxfree-salg tar markedsandeler fra Vinmonopolet.