NRK Meny

Vindkraftkommunen kan bli hydrogenkommunen

Drøye 10 år etter at vindturbinene kom på plass på Smøla har energiske personer kommet opp med nye krafttanker. Hydrogen kan bli den nye drivkraften i kommunen.

Smøla vindpark
Foto: Wenche Farstad/Nordvestnytt

Nylig fikk Smøla kommune presentert en rapport som viser at Smøla kan bruke vindkraften til hydrogenproduksjon.

I skriftlig form kan kommunen studere den i ro og mak, og i tillegg har daglig leder i Norsk Vindenergisenter, Thomas Bjørdal, muntlig presentert forstudien til kommunestyret, skriver Nordvestnytt.

Bjørdal tok til orde for en mer effektiv utnyttelse av vindkraften og er optimistisk i forhold til mulighetene for hydrogenproduksjon på Smøla.

Thomas Bjørdal

Thomas Bjørdal, daglig leder i Norsk Vindenergisenter, ser lyst på kydrogenproduksjon på Smøla, og hvilke muligheter det kan gi.

Foto: Anne-Mari Flatset

For hydrogenproduksjon fra overskuddskraft fra eksisterende vindanlegg og om hydrogen kan brukes til å bedre lønnsomheten i den vindkraften som blir produsert, er noe av det forstudiet og rapporten tar for seg.

Steget inn i fremtiden

– Hydrogen er jo fremtidens energi, sier daglig leder for nærings- og kultursenteret i Smøla, Gunnlaug Kristiansen. Og vi må ta det steget, når vi ser muligheten til å skape en helt ren energikilde.

Det er langt fram, men allerede nå er det klart at produksjon til småborbrukere ikke vil lønne seg.

– Hydrogen til ferjer, større båter, industriproduksjon og maritim industri kan være noen stikkord, trur Kristiansen.

Mange spørsmål

Konvertering av vindkraft til hydrogen er en egen vitenskap, og viktige og riktige interessenter må til. Forskning og erfaring må også til.

På sikt kan det bli flere arbeidsplasser, men foreløpig blir det ikke i stort monn. Dette er også noe av det kommunen må finne mer ut av. Men nå har i alle fall kommunen fått et grunnlag som den kan gå videre med.

– Det er mye vi må finne ut av. Nå ønsker vi fokus på og dialog om hvordan vi kan utnytte vindkraften bedre, hvordan være med på CO2-fangsten som er et globalt problem, og hvordan forvalte hydrogen.

Hydrogenferje

Ferjer kan være et av bruksområdene for hydrogen. Og her har allerede Fiskerstrand Verft en sentral rolle.

Foto: Illustrasjon/Fiskerstrand Verft

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.