Hopp til innhold

– Nå må vi få komme i gang med rassikringen

Flere aktører håper å få fortgang i å rassikre fylkesveg 63 fra Geiranger over til Eidsdal i Norddal.

Geiranger sentrum mot Ørnevegen

Strekningen Geiranger- Eidsdal er en av de farligste veiene i fylket vinterstid.

Foto: Geir Gjørva

Det er en av de farligste strekningene i fylket om vinteren og en viktig turistveg. I dag var aktører samlet for å diskutere løsninger. Arnljot Muren i Geiranger Veginvest, er blant de mest utålmodige.

– Det har vært jobbet med planarbeidet i seks- sju år. Og nå har vi lyst til å komme i gang så vi får rassikret området. Det er stengt i Geiranger i en periode som gjør at vi ikke kan leve med dette, sier han.

Lei av at bygda isoleres

Han er lei av at Geiranger er isolert deler av vinteren.

Arnljot Muren i Det norske maskinistforbund

Arnljot Muren er utålmodig for å få rassikret den farlige veien

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

– Det viktigste er sikker transport ut og inn. Gjerne med lysregulert vei. Vi må ikke bli isolert slik som bygda har vært i altfor lang tid, sier han.

Ivar Hol i Statens vegvesen sier at en lang tunnel er det beste alternativet for å sikre strekningen.

Det som er det beste er en lang tunnel på 4,5 kilometer. Men det er ofte slik at det beste er de godes fiende. Med de prisene som er i dag på tunnel og når man må kjøre vekk så mye tunnelstein så kommer man fort opp i kanskje 600 millioner, forteller han.

Les også:

Rørtunneler kan bli løsningen

Hol foreslår en billigere løsning.

– Det jeg foreslår er sju rørtunneler som blir lagt helt inn i terrenget slik at inngrepa blir minst mulig, sier han.

Da kan de fem kilometerne bli sikret og Hol tror dette vil koste 120–130 millioner. Minuset er at veien blir enveiskjørt.

Uproblematisk for verdensarvområdet

Dette er midt i det sårbare verdensarvområdet, men Bjarne Otnes hos fylkes Miljøvernavdeling, ser ikke de store problemene i forhold til rassikring.

– Det trenger ikke være uproblematisk, men det ligger ikke noe prinsipielt i veien i forvaltningsplanen eller i selve verdensarvstatusen som er til hinder for å realisere et rassikringsprosjekt, sier han.

Ordfører i Norddal, Bjørn Inge Ruset, er leder for stiftinga Geirangerfjorden verdensarv. Han sier også det er uproblematisk.

– Det er i tråd med verneforskriften fordi vi skal ha levekraftige bygde, og damå vi ha helårsvei. Dette ligger i forvaltningsplanen, så er dette uproblematisk, mener han.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL