Hopp til innhold

Vil ha strengere føreropplæring

Trygg Trafikk ønsker å ta i bruk "upopulære midler" for å få ned antallet alvorlige ulykker langs vegene i Norge.

Jan Myhre og Morsal Asefi

Jan Myhre er kjøreskolelærer for Morsal Asefi. Illustrasjonsfoto

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK

Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk

Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk, vil ta i bruk 'upopulære tiltak' for å få ned antall ulykker på vegene.

Foto: Trygg Trafikk

- Fartssperre med maksfartsgrense er en av tiltakene Trygg Trafikk har introdusert tidligere, og som vi har stor tro på blant unge bilister, sier direktør Kari Sandberg.

- Upopulære tiltak

Hun mener dette er nødvendig for å redusere antallet dødsulykker på vegene. De foreløpige tallene viser at 153 personer er omkommet på norske veger til nå i 2012.

- Vi må være villige til å ta i bruk upopulære tiltak for å få ned ulykkesstatistikken ytterligere.

Les også: Nedgang i dødsulykker i 2012

- Er det realistisk å få til fartssperre på biler i Norge?

- Ja, dette er jo teknologi som er tilgjengelig, det handler bare om viljen til å ta det i bruk.

Gunn Hjertvik

Gunn Hjertvik mistet sønnen Ole Jonny Hoset i en trafikkulykke på Kårvåg i Averøy i jula for fire år siden.

Foto: Aina Rødal / NRK

Gunn Hjertvik fra Averøy som mistet sønnen Ole Jonny Hoset for fire år siden, og hun tar også til orde for fartssperre på 120 km/t på biler som kjøres av personer under 25 år.

Dødsulykker sunket

De siste fem årene har antallet dødsulykker sunket med nærmere 100 personer på landsbasis.

Unge bilister, og spesielt menn, er ofte involvert i alvorlige ulykker, og topper statistikken.

- Vi må gjøre noe med mengdetrening, og ha en strengere føreropplæring. På den måten er de bedre rustet allerede fra de starter å kjøre bil, sier Sandberg.

Kjører over fartsgrensen

Hun sier vi har en utfordring i Norge fordi mange kjører over fartsgrensen.

- Prioritet en må være å skaffe en større respekt for fartsgrensene vi har. Voksne må gå foran å være gode rollemodeller i trafikken.