Mandag går det igjen godstog på Raumabanen. Det er CargoLink som har overtatt og vil kjøre to godstog daglig.
Toga går enda på diesel, men Jernbaneverket vil nå elektrifisere.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Elektrisk gir miljøgevinst
Lage Lyche, seksjonsleder i samferdselsavdelinga i fylkeskommunen, sier at elektrifisering av Raumabanen er viktig.
– Det er vi veldig positive til, og fylkestinget stiller seg også bak, sier Lyche.
– Det er et nasjonalt mål å få flere godstog på bane, og vi vet at hvis vi ikke får gods på bane så vil vi få rundt 70 ekstra vogntog på E136 per døgn. Det gir mye utslipp.
Han forteller at fordelene med elektrifisering er miljøgevinstene, og at man kan kjøre helt fra Åndalsnes til Oslo.
- Les også:
- Les også:
Håper på elektrifisering
Elektrifisering av de gjenstående togstrekningene der toga går på diesel blir nå utredet av Jernbaneverket i samband med den store godstransportananlysen.
Utredninga blir klar i løpet av et år, men ingen penger er så langt satt av til dette. Lyche har likevel et håp om elektriske tog på Raumabanen i løpet av nærmeste 10-året.
– Det håper vi både for godstransporten og for turismen som Raumabanen er en viktig del av.
Nå vil fylkeskommunen elektrifisere Raumabanen.
Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix