Hopp til innhold

To år etter Viking Sky-havariet: – Vet ikke om vi finner svaret

I dag er det to år siden cruiseskipet Viking Sky med 1373 passasjerer havarerte på Hustadvika på Mørekysten. Det er usikkert om havarikommisjonen noen gang finner den egentlige årsaken til havariet.

Viking Sky

Det er to år siden cruiseskipet Viking Sky fikk motorhavari på Hustadvika. Med 915 passasjerer og et mannskap på 458 var bare minutter fra å grunnstøte i stormkastene. Fortsatt har vi ikke fått svar på hvorfor maskinen stoppet og Havarikommisjonen vet heller ikke om de finner svaret.

Foto: Odd Roar Lange

Havarikommisjonen har jobbet i to år for å finne årsaken til at det nye skipet fra Viking Cruises mistet motorkraft og var nære på å utløse den største skipskatastrofen i fredstid på Hustadvika.

– Vet ikke om vi finner svaret

Dag Liseth er avdelingssjef og leder Sjøfartsavdelingen i Havarikommisjonen. Sammen med flere internasjonale havarikommisjoner har han jobbet siden Viking Sky seilte inn i smulere farvann på Romsdalsfjorden.

Avdelingsdirektør Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon for transport

Dag Liseth kan ikke love at han finner svaret på hvorfor cruiseskipet Viking Sky fikk blackout på motoren i et forrykende uvær på Hustadvika 23. mars 2019.

Foto: Olaug Bjørneset / NRK

– Vi leter etter den grunnleggende årsaken til at motoren stanset. Men for å være helt ærlig, vet vi ikke om vi finner svaret, sier han som leder arbeidet i samarbeid med mange andre nasjoner som var involvert i ulykken.

Mens 479 av passasjerene ble fløyet i land med helikopter, ble nesten 900 av mannskap og passasjerer om bord til skipet klappet til kai i Molde. Da lå 25 passasjerer på sjukehus til behandling i Kristiansund og Molde

Koronakrisa har forsinket etterforskningen

Havarikommisjonen har engasjert Sintef for å bistå med simulering av strømningsanalyse i en smøroljetank. I en foreløpig rapport kom det fram at alarmen hadde gått 18 ganger før motoren stoppet. Nå skal det også undersøkes hvordan samhandlingen mellom alarmene og den fysiske virkeligheten i motoren fungerer.

Normalt skulle en rapport etter et slikt havari tatt et års tid. Men etter at Cowid-19 rammet på denne tiden i fjor, ble også arbeidet til Havarikommisjonen langt mer tidkrevende. Havarikommisjoner både i USA og Storbritannia har jobbet sammen med den norske havarikommisjonen. Mye av arbeidet har skjedd på teams etter at det ble umulig med fysiske møter.

– Viking Sky ble bygget i Italia og tegninger og viktige papirer er vi helt avhengig av å få derfra. Landet ble sterkt rammet av Covid-situasjonen og det er en av årsakene til at prosessen er forsinket, sier Liseth.

Suzanne Clarke og Pricilla Saunders

Suzanne Clarke og Pricila Saunders fra England havnet på sjukehuset i Molde etter å ha blitt skadet under havariet på Hustadvika.

Foto: Olaug Bjørneset / NRK

Stor internasjonal interesse

Da cruiseskipet ble kastet rundt i bølgene på Norskekysten fulgte en hel verden med på dramatikken som utspant seg. De fleste passasjerene var godt oppi årene og kom fra USA, Storbrittannia, Canada og Australia. Omtrent halvparten ble heist opp i helikopter og fraktet i land. Nå har Havarikommisjonen intervjuet alle passasjerene.

Vi ønsker å snakke med passasjerer som har gjort spesielle observasjoner eller har med seg opplevelser som kan være interessante for oss.

Viking Sky

Det er stor internasjonal interesse for rapporten fra Havarikommisjonen ifølge Dag Liseth, som planlegger offentliggjøring av skipshavariet til Viking Sky til høsten.

Foto: Åse Grete Farstad

Den internasjonale interessen for rapporten er stor ifølge Liseth. Mange i inn- og utland venter med stor interesse på rapporten, som også stiller spørsmål ved hvorfor skipet gikk inn i den værharde Hustadvika under slike værforhold. Etter planen skal den endelige rapporten være klar til høsten.