NRK Meny
Normal

Vegpolitisk talsperson i Frp: – Forundret over nei til bompengefritak

Vegpolitisk talsperson i Frp, Tor Andre Johnsen, synes det er merkelig at flertallet i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal vender tommelen ned for en prøveordning med bompengefritak gjennom Tresfjord.

Tresfjordbrua

Tresfjordbrua ble åpnet høsten 2015 og flertallet i sa,ferdselsutvalget i Møre og Romsdal vil ikke åpne for bompengefritak gjennom Tresfjord.

Foto: Nils-Atle Sundnes / NRK

Tresfjordbroa som ble åpnet i fjor høst, er bompengefinansiert, men flertallet samferdselsutvalget frykter at flere vil velge å kjøre gamlevegen gjennom Tresfjord dersom det blir et fritak.

– Påstand uten dekning

Tor Andre Johnsen

Tor Andre Johnsen er vegpolitisk talsperson i Frp.

Foto: Linda Vespestad / NRK

Tor Andre Johnsen som er medlem av transportkomiteen på Stortinget, mener at dette er løse påstander.

– De påstår at det blir så mye lekkasjer og mye ekstra trafikk på sideveiene. Det er en påstand uten dekning. Det har de ikke noen dokumentasjon for å kunne si. Erfaringene våre viser heller at det er veldig få som unngår å kjøre på hovedvegen for å spare penger. Når de får en ny og fin veg så kjører de fleste på den, sier Tor Andre Johnsen.

Det ble en frisk debatt i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal da denne saken kom opp. Regjeringen har åpnet for en prøveordning med bompengefritak gjennom Tresfjord, og Frp og Høyre sine politikere i samferdselsutvalget foreslo å prøve ut en slik ordning.

Trafikksikkerhet og økonomi

Iver Nordseth Venstre

Iver Nordseth (V) mener bompengefritak vil få uheldige konsekvenser.

Foto: Trond Vestre/NRK

Men forslaget ble nedstemt av flertallet som frykter økt trafikk på gamlevegen og tap av inntekter for Tresfjordbrua.

– Det er en kombinasjon av trafikksikkerhet, som var selve grunnlaget for Tresfjordbrua, også det økonomiske aspektet, sa Iver Nordseth (V) under debatten i samferdselsutvalget.

– Jeg tror på erfaringene fra andre lignende prosjekt der det er omkjøringsmulighet og der viser det at det er minimum 30 prosent nedgang, sa Nordseth.

– Det er bare en prøveordning

Men vegpolitisk talsperson i Frp sier at skulle bompengefritaket skape problemer fordi trafikken på gamlevegen øker så vil bompengefritaket kunne skrinlegges.

– Det er viktig å påpeke at det er et prøveprosjekt. Det er ikke sånn at bommen fjernes permanent på sidevegene. Det er for å prøve det ut for å se hvordan det fungerer, og dersom det viser seg at statsråde og vi tar feil så er det jo fullt mulig å sette opp igjen bommen, sier Tor Andre Johnsen.