Norges vassdrags- og energiverk (NVE) kaller nedbøren og den påfølgende flommen for 50-årsflommen. Ikke siden 1953 har det regnet så mye på så kort tid i Møre og Romsdal. Ikke siden orkanen 1. januar 1992 er det gjort så store skader i fylket.
Noen oversikt er det foreløpig ingen som har, men bare på
veinettet er det ødelagt for flere titall millioner kroner. Det vil koste 7 millioner kroner å rydde opp etter raset i
Trollstigveien, og Eikesdalsveien ble skylt vekk tre plasser. I Norrangsdalen og i Ørsta på Sunnmøre er det også store skader på veiene. I tillegg kommer skader på private eiendommer. Bare i Nesset kommune er det meldt 32 slike skader.
Utrygt
Torsdag morgen kan folket i Eikesdalen ta i bruk en midlertidig vei som er gravd ut i rasmassene. Folk kan reise på arbeid og til skolen nesten som normalt, så lenge været er bra. Geologer som har vært på stedet, mener at veien er trygg å kjøre i stabilt vær. Men når det regner eller snør, er det en høyst usikker vei å kjøre.
Skal det bli trygt her, må det trolig bygges en fjelltunnel i opptil 1 kilometers lengde, sa distriktsveisjef Jan Arild
Johansen på et folkemøte i Eikesdal onsdag. Han er redd et
betongoverbygg vil få samme skjebne som den gamle veien og bli skylt på Eikesdalsvatnet i neste storflom. Nesten alle de 70 innbyggerne i Eikesdal hadde møtt opp til møtet, som foregikk om bord i den gamle ferja Mardøla.
På vei til Eikesdal gikk ferja forbi rasstedet på Fløta, der fylkesvei 191 er skylt bort i en lengde på 200 meter. Det er litt av et syn å se hvordan naturkreftene har herjet. Også på Strand og Øvre Vike er det gjort omfattende skader på veien.
Johansen sier til NTB at den midlertidige veien vil bli stengt så snart værmeldingene tilsier det. -Sikkerheten kommer først, sier han.
Fylkesordfører Ole Øverland i Møre og Romsdal sier at han er klar til å ta regningen når den kommer selv om han i dag ikke har penger til en fjelltunnel til anslagsvis 30-40 millioner kroner.
Turistene forsvant
Lederen i bygdeutvalget i Eikesdal, Olav Finset, sier til NTB at det har vært en tung periode uten veien. Turistene forsvant fra bygda da veien ble stengt. Noen tok sjansen på å kjøre over fjellet andre dro med ferja over Eikesdalsvatnet. De som hadde
bestilt hytter i slutten av august, kom ikke.
Vi har en fjellvei opp til Aursjøen og ned til Sunndal. Der
var det onsdag 20 centimeter snø på toppen. Over fjellet og med ferja har vi fått fram melk, mat og kraftfor. Jeg kan ikke huske at veien har vært stengt i en så lang periode tidligere, sier Finset.
Bjørn Oppigard fra Eikesdal forteller at han kjørte veien over fjellet da han skulle på et møte i nabobygda Eresfjord. Det ble en kjøretur på 25 mil, i stedet for 2,5 mil som normalt.
På folkemøtet i Eikesdal ga flere uttrykk for glede over at
Statens vegvesen satset på langsiktige og trygge veiløsninger til bygda, og allerede i høst starter Vegvesenet skyting av seismikk for å finne fast fjell under rasstedet ved Fløta.