Hopp til innhold

Ulstein Verft bygger to nye spesialskip

Til tross for nedgangstider har Ulstein Verft lyktes med å tegne kontrakter på to ny skip. De ansatte hadde grunn til å feire onsdag for Ulstein har solgt 100 skip med X-Bow-design.

Offshorevindskipet for Windea

Offshorevindskipet for Windea blir X-BOW nummer 100 fra Ulstein.

Foto: Ulstein Group

– Slik som markedssituasjonen har vært så visste vi at vi gikk inn i en tøff periode. Det å få en kontrakt i dagens marked er helt fantastisk, sier Bjarne Pettersen, hovedtillitsvalgt i Fellesforbundet, Ulstein Verft, til NRK.

Med den siste kontrakten for to offshorevindskip blir de nummer 99 og 100 solgte skip med X-bow-design.

Skipene skal bygges i løpet av 2016 og 2017 for Bernhard Schulte/Windea ved Ulstein Verft. Det spesielle med disse skipene er et ny design som gjør at de kan ligge i ro, tross grov sjø.

– 29 av 100 skip med X-bow-design er bygd på egne verft, sier konsernsjef Gunvor Ulstein, i en pressemelding.

(Saken fortsetter under videoen)

Til tross for nedgangstider har Ulstein Verft lyktes med å tegne kontrakt på to ny skip.

Se TV-reportasjen fra Ulsteinvik onsdag.

Usikkerhet i næringa

Nedgangstider i oljebransjen har ført til usikkerhet i deler av næringa.

Rundt 130 letebrønner er boret i Barentshavet de siste 30 årene, og kun ett felt er bygd ut. Snøhvit. Skuffende leteresultater, høye kostnader, og manglende infrastruktur har allerede fått konsekvenser i form av utsatte prosjekter. I tillegg har oljeprisen falt dramatisk.

Les også: Tror oljeappetitten i Barentshavet har gitt seg

På tross av nedgangstidene har Ulstein Verft nå stor sjanse til å holde de ansatte med arbeid de neste årene.

– Vi ser nå at X-bow har blitt en stor suksess i Ulstein sin nyere historie. Da vi solgte ut UT-designene våre til Rolls-Royce i 1999, bygde vi en ny designportefølje og kom opp med konseptet for den nye skrogforma, sier visekonsernsjef Tore Ulstein, i en pressemelding.

Les også: Vil til Ulstein for å jobbe med design

Internasjonal oppsikt

X-bow ble lansert i 2005. De to nye skipene skal være med å betjene 8000 vindmøller i havet utenfor Tyskland og Nederland.

Prosjektet har allerede vakt internasjonal oppsikt, og flere bransjer er interesserte, ifølge verftsdirektør Kristian Sætre.

– Vi har allerede fått flere tilbakemeldinger fra offshorebåter og konstruksjonsbåter som ønsker å se hva dette er, sier han, til NRK.