– Slik som markedssituasjonen har vært så visste vi at vi gikk inn i en tøff periode. Det å få en kontrakt i dagens marked er helt fantastisk, sier Bjarne Pettersen, hovedtillitsvalgt i Fellesforbundet, Ulstein Verft, til NRK.
Med den siste kontrakten for to offshorevindskip blir de nummer 99 og 100 solgte skip med X-bow-design.
Skipene skal bygges i løpet av 2016 og 2017 for Bernhard Schulte/Windea ved Ulstein Verft. Det spesielle med disse skipene er et ny design som gjør at de kan ligge i ro, tross grov sjø.
– 29 av 100 skip med X-bow-design er bygd på egne verft, sier konsernsjef Gunvor Ulstein, i en pressemelding.
(Saken fortsetter under videoen)
Usikkerhet i næringa
Nedgangstider i oljebransjen har ført til usikkerhet i deler av næringa.
Rundt 130 letebrønner er boret i Barentshavet de siste 30 årene, og kun ett felt er bygd ut. Snøhvit. Skuffende leteresultater, høye kostnader, og manglende infrastruktur har allerede fått konsekvenser i form av utsatte prosjekter. I tillegg har oljeprisen falt dramatisk.
Les også:
På tross av nedgangstidene har Ulstein Verft nå stor sjanse til å holde de ansatte med arbeid de neste årene.
– Vi ser nå at X-bow har blitt en stor suksess i Ulstein sin nyere historie. Da vi solgte ut UT-designene våre til Rolls-Royce i 1999, bygde vi en ny designportefølje og kom opp med konseptet for den nye skrogforma, sier visekonsernsjef Tore Ulstein, i en pressemelding.
Les også:
Internasjonal oppsikt
X-bow ble lansert i 2005. De to nye skipene skal være med å betjene 8000 vindmøller i havet utenfor Tyskland og Nederland.
Prosjektet har allerede vakt internasjonal oppsikt, og flere bransjer er interesserte, ifølge verftsdirektør Kristian Sætre.
– Vi har allerede fått flere tilbakemeldinger fra offshorebåter og konstruksjonsbåter som ønsker å se hva dette er, sier han, til NRK.