Tunnelen stenger femte januar og nå ruster de opp den alternative fylkesveien rundt Osen og Kleive, slik at vegen skal være bedre for større biler, forteller prosjektleder Torbjørn Vatnehol.
Fannefjordtunnelen må renoveres for å møte krav i EU-direktivet om tunnelsikkerhet før 2018. Rehabiliteringen av den undersjøiske tunnelen omfatter blant annet brannventilasjon, vann- og frostsikring og en rekke sikkerhetstiltak.
Nye møteplasser
Vatnehol sier de har gjort mange tiltak for å forbedre fylkesveien.
– Det ene er at vi har ryddet en del skog for å bedre sikten. I tillegg har vi asfaltert opp deler av strekningen som vi mener har for dårlig dekke, sier han.
De har også laget nye møteplasser og utvidet noen av dem.
– Vi har også forsterket vinterdriften rundt Osen, så der skal være bedre standard enn det har vært tidligere, forklarer han.
Misnøye
Det har vært en amper debatt om Fannefjordtunnelen. Folk som bor på Bolsøya og Skåla er misfornøyde med tiltakene fordi de må kjøre en lang omvei via Kleive og Osen for å komme seg til og fra Molde sentrum. Frank Sve i FrP har blant annet uttalt at innbygerne har all grunn til å føle seg ført bak lyset.
Så lenge Fannefjordtunellen er stengt håper de at tungtransporten velger andre veier.
– Ja. Allerede når de kommer til Åndalsnes skal de få beskjed om at de bør kjøre E39 om Vestnes. Og de som ikke får med seg dette kan kjøre rundt Kjellekleiva, sier han.
I forbindelse med stengingen av Fannefjordtunellen mandag femte januar blir det satt inn hurtigbåt fra Bolsøya til Molde. Her finner du hurtigbåttidene.
Her er et innslag fra da Fannefjordtunnelen var stengt: