Busspassasjer Adrian Andersen i Ålesund forteller at han selv har opplevd at det har vært ubehagelig å ikke ha belte ved bråbrems.
Han legger merke til om det ikke er belte på bussen.
– Også bussene som kjører i byen burde ha belte. Der er det for eksempel mange lyskryss som kan føre til bråbrems.
Bybussene er unntatt regelverket om å ha montert setebelte. Noen ganger kjører disse bussene likevel i 70 km/t.
Få bybusser har belter
Busselskapet Ruter i Oslo og Akershus har ikke belter på bybussene. Det samme gjelder for AtB i Trondheim, og det er heller ingen endring i sikte. I Bergen derimot er de i gang med to nye kontrakter.
– Vi er i gang med to kontrakter der alle nye busser, også bybussene, skal ha belter, sier Ingrid Dreyer, pressekontakt hos Skyss i Bergen.
Vil ha strengere krav
Selv om dødsrisikoen er mindre på buss sammenlignet med andre motorkjøretøy vil Trygg Trafikk ha strengere krav til sikkerheten.
– Vi krever belter på alle sitteplasser i nye busser, uavhengig av bussklasse, sier regionleder Per Gjerde i Trygg Trafikk Møre og Romsdal.
De ønsker også regelendringer i trafikkreglene som ikke tillater ståplasser når farten er over 50 km/t.
– Hvis man får en bråstopp i 50 km/t så er ikke menneskekroppen skapt for å møte støt i den farten. Det kan føre til alvorlige skader, i verste fall død, sier Gjerde.
- Les også
– Skummel bråstopp
Vanessa Lien har selv erfaring med at hun måtte gripe tak i noe da det ble en bråbrems på en buss uten setebelter. Selv om bussen bare kjørte i rundt 30 km/t, var det en uhyggelig opplevelse.
– Hvis man krasjer kan det gå utover både deg selv og de rundt deg. Det er en selvfølge at man skal ha belte på bussen, sier Lien.
Hun mener det ikke spiller noen rolle om man kjører i 80 eller 30 km/t.
- Les også
Nye krav i nye kontrakter
Kontraktansvarlig Svein Ivar Aarskog i Møre og Romsdal fylkeskommune sier endringer er på gang.
– I de nye kontraktene som gjelder fra 2021 ber vi nå om setebelter på alle busser, inkludert bybussene. Flere av bybussene blir også oppgradert til bussklasse to, sier Aarskog.
Dette er altså et krav som går ut over det som er de lovpålagte kravene.
Til de nye kontraktene blir undertegnet har busselskapet Fram i Møre og Romsdal ettermontert setebelter i bybusser som kjører på strekninger med fartsgrense opp mot 80 km/t i Ålesund.
Når Molde og Kristiansund får nye busser i 2023 og 2024 vil de samme kravene gjelde, forteller Aarskog.