Tror ikke sosiale medier vil ta over for reiselivsselskapene

Tom Anker Skrede i Visit Ålesund og Sunnmøre tror ikke at tradisjonell reise- og turistinformasjon blir avleggs og gammeldags, selv om sosiale medier truer markedsføringen.

Cruiseskip sett frå Fjellstua i Ålesund

Reiselivsselskapet på Sunnmøre er ikke bekymra for om sosiale medier skal ta over for markedsføringen.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Forsker Bente Haug ved UiT Norges arktiske universitet sier turistenes egne bilder har større effekt enn reklamebilder. Beskjeden bekymrer ikke turistnæringa i fylket.

– Jeg tror kombinasjonen mellom destinasjonsmarkedsføring og det turister legger igjen på sosiale medier når de er ute, trigger flere og flere til å reise, forteller Tom Anker Skrede i Visit Ålesund og Sunnmøre.

Blir inspirert på sosiale medier

I Ålesund møte vi en familie som har tatt turen fra New Jersey. De har delte meninger om

Bela Finkelstein (t.h.)

Bela Finkelstein (f.h.) ser mye bilder fra andre land på sosiale medier.

Foto: Aleksander Båtnes / NRK

hva som lokker mest av sosiale medier og reklame.

– Jeg er veldig visuell, så hvis jeg ser fine bilder så vil jeg gjøre mer research og finne ut mer, forteller Esther Finkelstein.

Selv om bilder på internett og tv trigger reiselysten, mener hun også at reiseselskapene er viktige.

– Turistinformasjon er hjelpsomt for å få informasjon om hvordan man skal komme seg rundt, men det er også lurt å finne ut av litt selv. De blir betalt for å få deg til å besøke steder, sier hun.

Sønnen i familien, Bela på 13 år, forteller at han helt klart får mest inspirasjon via sosiale medier.

– Jeg ser mest reisebilder på sosiale medier og på tv-spill, men er klar over at bildene kan være redigerte, sier han.

Gjør en viktig jobb

Tom Anker Skrede

Tom Anker Skrede ved Visit Ålesund og Sunnmøre.

Foto: Destinasjon Ålesund & Sunnmøre

Iris Fivelstad driver det lille hotellet Villa Norangdal mellom Hellesylt og Øye på Sunnmøre. Hun mener jobben som destinasjonsselskapene gjør, fortsatt er viktig for hotellbransjen.

– Jeg tror sosiale medier trigger reiselysten, men så skal man planlegge og da er det viktig å ha de tilbudene vi har markedsført og tilgjengelig. Der mener jeg destinasjonsselskapene, som er ute og markedsfører er viktige.

Tilbake hos Visit Sunnmøre og Ålesund, tror ikke Tom Anker Skrede turistselskapene vil miste sin verdi i fremtiden.

– Nei, jeg tror det heller vil bli enda viktigere.