Seksjonssjef i vegvesenet, Ivar Hoel, vil at veibana skal legges utenom den mest rasfarlige strekninga i Trollstigen.
Ras to år på rad
Det betyr at hele Grustaksvingen nederst i Trollstigen blir stengt og erstatta med en ny trasé lenger oppe i dalen. Ved denne svingen har det gått ras to år på rad, og undersøkelser har vist at fjellet der er mer oppsprukket enn i andre områder av fjellet. Derfor mener også Ivar Hoel at det er større fare for ras i Grustaksvingen enn ellers i fjellet, og derfor vil de nå legge om traseen.
Omlegggingsarbeidet vil dra nytte av allerede eksisterende sikringsarbeid, og veien vil blandt annet gå under områdene som ble sikret med u-båtnett tidligere.
Vil ta vare på det estetiske
Seksjonssjef Ivar Hoel understreker at Statens Vegvesen vil legge stor vekt på det estetiske i dette arbeidet. De kommer til å kle inn bruene med stein, og gjøre sitt til at turistene fortsatt skal få den samme opplevelsen av å kjøre Trollstigveien.
Arbeidet er kalkulert til å koste 16 millioner kroner, og dersom absolutt alt klaffer så kan mesteparten av arbeidet være sluttført i løpet av 2005.
Trollstigen har tidligere vært stengt på grunn av ras.