NRK Meny

Trasévalg for fergefri E39 blir lagt fram

– Jeg håper at det tas hensyn til hvor verdiskapningen skjer, sier styreleder for Hareid Fastlandssamband, Gunvor Ulstein.

Laster kart, vennligst vent...

Det står mellom Hafast og Fefast.

Artikkelen er flere år gammel.

Det er parlamentarisk leder i Fremskrittspartiet, Harald Tom Nesvik, som har invitert næringsliv, politikere og presse til et møte mandag. Nesvik vil ikke si noe mer enn at dette er et viktig politisk møte for Møre og Romsdal, og at det handler om E39.

En av hovedsakene på møtet kan være trasevalget gjennom fylket.

Trasevalget er usikkert, spesielt gjelder det valget mellom Hareid Fastlandssamband (Hafast) og Festøy-Solevåg (Fefast) på Sunnmøre.

Gunvor Ulstein

Styreleder for Hafast, Gunvor Ulstein, håper myndighetene går for Hafast mandag.

Foto: Ulstein Group

Gunvor Ulstein er konsernsjef i Ulstein Group og styreleder for Hareid Fastlandssamband (Hafast). Hun håper politikerne velger denne traseen.

– Jeg håper de faktaopplysningene vi har fått frem gjør at myndighetene tar den riktige beslutningen som jeg mener er Hafast, via Sulafjorden. Det er klart at både fylkestinget, NHO Møre og Romsdal, LO Møre og Romsdal vil ha dette sambandet, og da synes jeg det er rart dersom regjeringen tar et annet standpunkt enn det alle andre har tatt, sier Ulstein.

Tror på Fefast

Styreleder for Fefast, Paul Kristian Hovden, tror myndighetene går inn for Fefast.

– Jeg håper det blir faglige råd og føringer som vinner frem og at det ikke blir avgjort på bakgrunn av tidligere hestehandler, sier han.

Han blir overrasket om Hafast blir valgt.

Paul Kristian Hovden

Paul Kristian Hovden, styreleder for Fefast, blir overrasket om Hafast blir valgt.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

– Vårt forslag er klart best. Når man ser på dette i et førtiårsperspektiv er det god inntjening på prosjektet. Det er kortest, raskest og flatet. For dem som skal bruke veien er dette det beste alternativet. Det bør veie tungt, sier han.

– Tror du det blir Fefast?

– Ja, det tror jeg. Pengepotten til nasjonal veibygging er ikke ubegrenset og vi må bruke disse midlene på en best mulig måte.

Møte mandag kveld

Regjeringen har lovt å bruke 150 milliarder kroner på å bygge ut fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim før 2033.

For Møre og Romsdal sin del vil det bety en realisering av de tre prosjektene Møreaksen, Halsafjorden og Storfjorden, men trasevalget er usikkert.

– Alle er spente og usikre på hva som blir lagt fram. Vi håper selvfølgelig på en endelig avklaring om trasevalget, sier regionleder i NHO, Torill Ytreberg. NHO går inn for Hafast

Laster kart, vennligst vent...

Slik vil Fefast og Hafast se ut.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.