Varsellampene lyser rødt i deler av fiskerinæringen om dagen.
Minsteprisen på torsk har rast i kjelleren den siste tiden, mye grunnet finanskrise i Sør-Europa og en økning i torskekvoten på 20 prosent for 2013.
– Mesteparten av torsken skal ende opp i Portugal, Spania og Italia. Dette er land med høy arbeidsledighet og dårlig økonomi, noe som presser prisen ned, sier daglig leder Ole Morten Sorthe i Møre og Romsdal Fiskarlag.
Han tror det vil gå årevis før minsteprisen på torsk atter en gang når et nivå som er akseptabelt for både fisker og forbruker.
Ulevelig
– Prisen er mellom 20–25 prosent lavere enn i fjor. Det er såpass alvorlig at mange fiskere kanskje sitter og vurderer om det i det hele tatt er vits i å dra ut på sjøen i år.
– Kan en leve med dette prisnivået i lengden?
– Nei, det kan vi ikke. Det sier seg selv at vi ikke kan leve med en torskepris som er like lav som for 20 år siden, sier Sorthe.
Lukrative offshore-jobber
Og mens prisene går ned, går kostnadene opp. Drivstoff er fire-fem ganger dyrere enn i 1982, og det samme gjelder verksted- og reparasjonsutgiftene.
Samtidig merker fiskerinæringen at arbeidskraften blir lokket av lukrative jobber i offshore-næringen.
– Kanskje klarer man å overleve 2013, men for mange blir det veldig vanskelig fremover, sier han.
Slutter fiskerne?
De lave torskeprisene berører svært mange i Nord-Norge, men også i Møre og Romsdal er det et betydelig antall fiskere som blir rammet.
– Det er snakk om kanskje 1000–1500 fiskere fra Vestlandet pluss en god del fartøy som skal nordover og ta torskekvotene sine til vinteren.
– Tror du enkelte fiskere vil vurdere å slutte?
– Det kan godt hende. Jeg tror de større fartøyene vil få problemer med å beholde mannskapet sitt. I Møre og Romsdal er det gode arbeidsmarked i andre næringer, så terskelen for å hoppe av er lav.