Tøff vinter har tært på vegene

Vinteren har tært på vegene langt mer enn det som er vanlig. Det har vært ekstra kaldt ekstra lenge, og telen sitter dypt. Bilistene må være forberedt på uvanlig mange sprekker og hull i vegene.

Straumgjerde

Slik ser det ut på Straumgjerde i Sykkylven. Det er dype, langsgående sprekker flere steder på vegen.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Denne vinteren har vært hard, også i deler av landet som er vanligvis har milde vintre. Langs Vestlandet holder vanligvis Golfstrømmen temperaturene i sjakk. Men denne vinteren har også Vestlandet hatt sammenhengende vinter fra november til april.

Kva tykkjer du om standarden på vegane? Er det rett at dei er verre enn på lenge? Skriv om det i kommentarfeltet under artikkelen.

Ivar Hol

Ivar Hol i Statens vegvesen ser med uro på de omfattende skadene vinteren har påført vegene.

Foto: NRK

– Det er mer sprekker og spor, og de er langt mer ujevne enn vanlig, sier Ivar Hol i Statens vegvesen.

Dermed må bilistene regne med å måtte redusere farten for å ta hensyn til vanskelige kjøreforhold. Noen steder har vegvesenets folk allerede vært ute for å legge klatter med asfalt. Andre steder står det nå markører som viser at vegskulderen har redusert styrke.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Flere år siden det var så kaldt

Vinteren har flere steder ført til en rasering av vegene. Nå er våren i full anmarsj, og det er lett å se at vinteren har satt sine spor.

– Vi har hatt lange perioder det det har vært gnallende kaldt. Kulden har satt seg og går forferdelig dypt i vegene. Her i Møre og Romsdal har telen vært opp til 3 meter. Det er flere år siden vi har hatt en så kaldt vinter her i dette området, sier Ivar Hol.

Store kostnader

Det er fortsatt vanskelig å si hvor store skader det dreier seg om. Først når våren har fått virkelig godt feste, og alt er tint, er det mulig i regne seg frem til dette. Men Hol regner med at vi kommer til å merke følgene av vinteren i lang tid.

– Vi er spent på å se hvordan dette blir når telen er gått ut og vegene tørker opp. Da må vi reparere det verste først. Det problematiske er at levetiden på vegdekket, som skulle være 10 år nå er redusert til 8 år. Da snakker vi om store kostnader, sier Hol.