- I år vil ingen spørre om hva dette har med jazz å gjøre, sier markedssjef Hans Olav Solli om årets Moldejazz sin T-skjorte. Portrettet av Sidsel Endresen i hettegenser og med klappende hender er tatt av fotograf CF Wesenberg.
Artist in Residence på brystet
Vi har hatt mange kunstmotiv opp gjennom åra, men denne gang velger vi et musikermotiv.Ei artig og tøff skjorte vi håper å se mange med i år, sier Solli.
T-skjortene til Moldejazz er en inntektskilde med et salg på flere tusen, men også et veldig viktig markedsføringsobjekt fordi mange bruker jazzskjortene året rundt. I år er opplaget på 4500, mens det på det meste har vært solgt over 10.000 T-skjorter.
Hvem selger mest?
Men i år har også Moldejazz sluppet til en konkurrent – nemlig klestegneren Trude Nistad som har gjort en egen kleskolleksjon med festivalmotiv – hun har tegnet av et foto av en 60-tallsbuss foran gamle hotell Alexandra.
- Vi har sett Trude Nistad gjøre fine ting blant anna for Bjørnsonfestivalen og vi kan ikke være så pripne og påholdne med logoen vår at vi ikke tør å slippe andre til, sier Hans Olav Solli. Dette er en konkurranse vi må tåle.
-Vi skulle lage en kolleksjon basert på historia til Molde internasjonale jazzfestival og da var det ganske naturlig å lage ei egen vintage T-skjorte sier, Trude Nistad.
Take med to the Jazzland
«Take me to the Jazzland» heter kolleksjonen til Trude Nistad, med en idè henta fra en installasjon på gamle klubblokalet Hot Hat i Molde fra 60-tallet. T-skjortene er signert og nummert – til sammen vel 1000 skjorter.