Hopp til innhold

- Kollisjonen var uungåelig

Minst to personer skal være omkommet etter at et skip eid av Midsund-rederiet Sjøvik kolliderte med en marokkansk fiskebåt i går morges. – Sammenstøtet var uungåelig, sier viseadministrerende direktør i rederiet.

MIDOY DAKHLA 1

Arkivbilde av Midøy Dakhla

– Kapteinen hadde 15-20 sekunder på seg til å reagere. Det var derfor helt umulig å unngå kollisjon, sier Daniel Sjøvik, viseadministrerende direktør i rederiet Sjøvik.

Han forteller at alle er sterkt preget av hendelsen og at tankene går til de som har mistet sine og mannskapet om bord i Midsund-skipet.

Skiftet kurs

På vei inn til havnen i Dakhla i Vest-Sahara kolliderte i går tråleren Midøy Dakhla hvor Midsund-rederiet Sjøvik er tungt inne på eiersiden med et marokkansk fiskefartøy.

Innseilingen skjer gjennom en trang, oppmudret kanal, og alle fartøy på vei inn må vente på klarsignal før de entrer kanalen. Andre skip har da vikeplikt, forteller Sjøvik.

– Alt gikk som normalt helt til en fiskebåt dessverre plutselig skiftet kurs. Da var ulykken uunngåelig, sier viseadministrerende direktør.

Har gått gjennom rutiner

Hugo P. Matre

Hugo P. Matre, advokatfirmaet Schjødt, sier de så langt ikke har avdekket feil ved prosedyrer eller teknisk utstyr om bord i skipet.

Foto: Advokatfirmaet Schjødt

Sjøviktråleren har trafikkert farvannet utenfor Dakhla og kanalen i de siste seks årene. Området utenfor og innseilingen til havnen er derfor velkjent for rederiet.

Alt var normalt helt til en fiskebåt dessverre skiftet kurs

Daniel Sjøvik, viseadministrerende direktør i Sjøvikrederiet

Det sier advokat Hugo P. Matre som er rådgiver for Sjøvikrederiet. Han forteller at alle prosedyrer og alt teknisk om bord i skipet nå er gjennomgått uten at man har avdekket feil.

Nå gjør rederiet det de kan for å følge opp situasjonen og er i kontinuerlig kontakt med både skipet og myndighetene i landet.

Ingen syndebukker

– Så langt er det ikke noe som tyder på at rederiet har rettslig ansvar i saken, sier advokat Matre.

Fisk

Illustrasjonsbilde: Fisket utenfor kysten av Vest-Sahara er omstridt.

Foto: Stig-Espen Soleng / NRK

Samtidig understreker han at redegjørelsen fra det andre fartøyet ennå ikke er på plass og at alle detaljer om det faktiske hendelsesforløpet først vil være klare når sjøforklaringen er gjennomført.

– Det er viktig for oss at det ikke pekes ut noen syndebukker før vi har alle fakta, sier Matre.

Han forteller at ingen skal være skadd om bord i den norske tråleren, men at alle tar hendelsen svært tungt. Styrmannen og kapteinen på skipet er begge norske , og at de har bestemt seg for å bli værende om bord.

Les også:

Omstridt fiske

Det er krav til lokalt eierskap når man skal fiske i området utenfor Marokko og Vest-Sahara. Midøy Dokhla eies derfor av Sjøvik Marokko, hvor den norske delen av rederiet er i mindretall.

Fisket i farvannet utenfor Vest-Sahara er omstridt, og menneskerettighetsorganisasjoner har kritisert aktiviteten fordi området er okkupert av Marokko.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL