Etter at Pasient- og brukerombudet og Fylkesmannen i Møre og Romsdal det siste året har mottatt mange henvendelser fra pasienter ved legesenteret i Sykkylven ble det opprettet tilsynssak.
Ifølge pasientene skulle legesenteret ved flere anledninger ha tatt for mye betalt av pasienter og brukt feil takst for sine tjenester.
Antallet henvendelser var så betydelig at Fylkesmannen vurderte det dit hen at det viste manglende tillit til legesenteret.
- Les også:
Anonyme henvendelser
Henvendelsene om legesenteret var videreformidlet anonymt til Fylkesmannen.
– Da blir henvendelsene mindre presise, og kan vanskeligere knyttes opp mot enkelthendelser. Det gjør det også vanskeligere for oss å gå nøyere inn i materien, sier fylkeslege Christian Bjelke.
Som hovedregel baserer ikke Fylkesmannen tilsynssaker på henvendelser fra personer som ikke opplyser sin identitet. Men i den aktuelle saken var henvendelsene tilsynelatende uavhengig av hverandre, og gjenga tilsvarende problemstillinger, opplyser Fylkesmannen. De fant det derfor nødvendig å be om tilbakemeldinger på innholdet i henvendelsene.
Ikke funnet grunnlag for å gå videre med saken
Ett av punktene Fylkesmannen mottok henvendelser på var at pasienter med frikort ikke fikk fornyet resepter for faste medisiner uten at de møtte til konsultasjon, selv om pasientene nylig hadde vært hos legen.
Ifølge Fylkesmannen avviser samtlige leger og de ansatte ved legesenteret denne påstanden. Fylkesmannen opplyser at de utover de anonyme henvendelsene ikke har indikasjoner på at påstandene er riktige. De ansatte har tvert imot redegjort på en god måte for praksisen omkring fornying av resepter.
En annen påstand var at pasienter har måttet betale for rekvisisjon av drosje.
I redegjørelsene fra de ansatte tilbakevises også dette punktet.
– Henvendelsene har stort sett dreid seg om betalingssystemer og rutiner som legekontoret nok har hatt tidligere, men som de hevder å ha rettet opp.
– Vi finner derfor på nåværende tidspunkt ikke noen grunn til å gå videre med denne saken, sier Bjelke.
Belastning for de ansatte
I uttalelsene til Fylkesmannen har det kommet frem at saken har vært en belastning for alle de ansatte ved legekontoret.
– Det er klart at enhver slik sak er belastende for dem som jobber der, sier Bjelke.
Fylkesmannen opplyser at de i løpet av tilsynssaken også har mottatt henvendelser fra personer som uttrykker tilfredshet med den helsehjelpen de har mottatt ved legesenteret.
– Nå regner vi saken som ferdig, men dersom det kommer nye klager, eller mer konkrete ting, så vil vi ta den opp igjen. Dette her saker vi tar på alvor. Det er viktig at legesentrene har tillit i befolkningen, sier Bjelke.