Hopp til innhold

– Vegfinansiering må løftes ut av statsbudsjettet

Utbyggingen av norske veier går sakte, og standarden er mange steder tvilsom. Dette får nå stadig flere økonomer og politikere til å ta til orde for nye måter å finansiere vegutbygging på.

Video SAMFERDSELSKONFERANSE

Sjeføkonom i Nordea, Steinar Juel, mener at norsk veifinansiering må organiseres gjennom et statlig aksjeselskap, og ikke detaljstyres gjennom behandlingen av statsbudsjettet.

I dag blir det aller meste av norsk vegutbygging styrt av Stortingets behandling av statsbudsjettet ned til et forholdsvis finmasket detaljnivå. Sjeføkonom i Nordea, Steinar Juel, mener dette er en lite effektiv måte å drive frem vegutbyggingen på. Han mener at vegutbygging og drift bør flyttes over til et aksjeselskap.

Nå konkurrerer vegutbygging med alt annet på statsbudsjettet, det være seg helse, omsorg eller barnehager. Investeringer trenger penger som skal være store en viss periode, for så å avtrappes etterpå. Det blir for stivbeint når dette må innom statsbudsjettet. Mer må frigjøres fra statsbudsjettet, slik vi har gjort gjennom Avinor når det gjelder flyplassene, sier Juel.

– Spennende tanke

Juel la frem tankene sine på en samferdselskonferanse i Kristiansund mandag. I dag får forslaget støtte.

Helge Orten

Helge Orten leder Høyres fylkestingsgruppe i Møre og Romsdal.

Foto: NRK

Dette er en spennende tanke. På denne måten kan vi bruke pengene som kommer inn fra biltrafikken til å bygge vei. Vi får altså et eget selskap som har sin egen finansiering. Slik får vi et helt eget momentum i vegutbyggingen. Vi får samme utvikling som vi har hatt ved omorganiseringen av flyplassutviklingen, sier Høyres gruppeleder i fylkestinget i Møre og Romsdal, Helge Orten.

– Fungerer i flytrafikken

De som snakker varmt for denne omorganiseringen sammenligner modellen med Avinor. Dette er et statlig aksjeselskap, som er organisert under Samferdselsdepartementet. Tidligere lå de fleste av oppgavene under Luftfartsverket. Avinor har ansvaret for de statlige lufthavnene og flysikringstjenesten i Norge.

– Det ser ut som om dette fungerer godt når det gjelder lufthavnene. Det som blir lagt frem her er svært interessant. Når det fungerer så bra innen lufttrafikken, kan vi gjøre noe lignende i veisektoren, sier Orten.

På hvilken måte tar du dette videre?

– Jeg sitter i programkomiteen i Høyre. Jeg tar innspillet med dit. Det er viktig å tenke nytt. Vi har et problem i forhold til måten vegfinansieringen er organisert på. Det tar for lang tid fra et vegprosjekt er planlagt til det blir gjennomført. Dette kan være en måte å få effektivisering på, sier Helge Orten.