Det går mot slutten på bompengeperioden på fastlandssambandet ved Kristiansund. Bomstasjonen skal bort, og det skal bygges ny rundkjøring.
Men spor fra steinalderen sørger nå for at vegvesenet ikke får dure frem som de vil. Menneskene som bodde her har lagt igjen spor som det skal tas hensyn til.
– Det blir en relativt stor rundkjøring. Da kommer vi bort i de arkeologiske funnene etter en gammel boplass, sier prosjektleder Per Bjørn Gjelsten.
- Les også:
- Les også:
– Bilistene må betale
Krifast er et bompengeprosjekt. Selv om det går mot slutten av bompengeperioden, er det trafikantene som må betale for økte kostnader.
– Utgiftene må betales av trafikantene. Trafikken har økt, og selve kryssløsningen på Bergsøya har blitt billigere enn planlagt. Det er ikke sikkert at vi trenger å utvide bompengetiden ytterligere, sier daglig leder i Fastlandsfinans, Arve Mjelva.
- Les også:
- Les også:
Fra yngre steinalder
Funnene var allerede kjent da Krifast ble bygget. Da unngikk man å berøre området. Når den store rundkjøringen skal bygges er dette trolig uunngåelig.
– Det ble gjort undersøkelser her på 80-tallet, under planleggingen av Krifast-sambandet. Funnene stammer fra tiden opp mot yngre steinalder, forteller konstituert fylkeskonservator Kjersti Dahl.
Det er ikke bare boplasser som er funnet. I området er det også gravrøyser.
– Vi har funnet rester etter folkenes liv. Det er rester etter redskapsproduksjon og annet biologisk materiale. I dette tilfellet har vi funnet en del flint, sier Dahl.
– Det er vel ikke tvil om at dette kommer i konflikt med vegutbyggingen?
– Nei, det er det ikke noen tvil om. Alle kulturminner som er eldre enn 1537 er automatisk fredet. Utbygging krever dispensasjon. Riksantikvaren avgjør dette til slutt, men vi har gjort en vurdering av spørsmålet, sier Dahl.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Det blir utgravninger
Steinalderboplassen skal graves ut. Det kan føre til forsinkelser og økte kostnader for utbyggingen.
– Det kan være spennende å få se hvordan de hadde det i den tiden. Men det kan føre til forsinkelser og økte kostnader. Vi håper på et fruktbart og godt samarbeid, og da trenger ikke dette å føre til store forsinkelser, sier Gjelsten.