Det samlede overskuddet for de 13 verftene var på nesten 14 millioner kroner.
Men dersom Søviknes blir fjernet fra statistikken, blir det et samlet underskudd på nesten 60 millioner kroner for verfta.
Størst underskudd hadde Ulstein verft som i fjor kom ut med over 30 millioner i minus.
Søviknes verft i Haram gikk ut av fjoråret med et overskudd på nesten 74 millioner kroner før skatt.
Driftsresultatet var på nesten 103 millioner kroner.
Løfter de andre
Søviknes løfter dermed alene de andre verftene til et samlet overskudd på nesten 14 millioner kroner før skatt i 2004.
Søviknes verft er en del av Aker Yards og ledelsen ved verftet ønsker ikke å kommentere resultatet.
Heller ikke Birger Skaar, som er administrerande direktør i bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft, vil kommentere enkeltresultat.
Etter sju magre...
Men han viser til at markedet generelt lå nede for telling ved inngangen av 2004, og resultatene skyldes elendige år i 2002 og 2003.
Tallene i regnskapene trenger likevel ikke å gi et helt korrekt bilde av situsjonen.
For når et verft har en båt under bygging, kan de i korte trekk velke hvilket år de vil føre kostnader og inntekter.
Dette kan gi store utslag i tider med varierende arbeid.
Men etter et par år med lavkonjunktur går det nå på skinner for de største verftene.
I dag er ordresituasjonen samlet her i landet på rundt 23 milliarder kroner.
Og selv om marginene er små, mener Skaar at verftene nok vil begynne å gå i pluss igjen.
- Konturene av dette vil begynne å vise seg i 2005-regnskapene, men særlig i 2006 får vi se dette, sier Skaar.