Spesielt er det viktig med sosiale medier for å kapre førstegangsvelgerne. Det mener rådgiver i kommunikasjonsbedriften I&M, Ann-Elin Havnegjerde Olsvik.
– Det har ikke vært gjort et godt nok arbeid for å sikre seg førstegangsvelgere. Politikerne har alltid delt ut roser og flygeblad og stått på stander. Det skjer aldri noe nytt - folk gidder ikke lese det, sier hun.
Les også:
Kjappe innspill
Olsvik tror det folk vil ha ting som man kan lese kjapt.
– Kjappe innspill eller synspunkt eller omgjengelige opplevelser i sosiale media, blant annet til ungdom som bruker mye sosiale medier, tror jeg dette vil virke mye bedre, sier hun.
Hva tror du man vinner på i en valgkamp i dag?
– Det som er mellom valgkampene. Er du i tvil når du skal velge tror jeg at et stunt kan bikke deg i den ene eller andre veien fordi det ofte handler om hva du husker. Det er delte meninger om taxi-turen til Jens, uavhengig om man stemmer Arbeiderpartiet eller ikke.
Her kan du se filmen til statsminister Jens Stoltenberg.
Gammeldags
Hun mener at roser er gammeldags.
– Jeg tror ikke det gjør noen forskjell å få ei rose i en eller annen veikant. Det er litt kjedelig. Det som har vært gjort i alle år fungerer ikke lenger. Et flygeblad blir kanskje bladd i, men det er ikke noe man går i dybden i, sier hun.
Rådgiveren tror direkte kontakt på døren også kan funke.
– Direkte kontakt hvor politikerne går fra dør til dør der man får en mer personlig dialog og ikke alle forstyrrende elementer samtidig som man er synlig i sosiale medier, tror jeg fungerer.
God på kommunikasjon
Olsvik tror ikke det blir blå regjering.
– Jeg tror Arbeiderpartiet fortsatt vil komme til å sitte i regjering fordi de er flinkere på kommunikasjon. Det kan ha noe med erfaring å gjøre, de har sittet i regjering i ei periode der det har skjedd veldig mye på kommunikasjonsutviklingen, sier hun.