NRK Meny
Normal

Søker erstatning etter dødsulykken i Valldal

Advokaten til den ukrainske bussjåføren, som i fjor kjørte av veien i Valldal, kategoriserer behandlingen av hans klient som uakseptabel. Nå søker sjåføren erstatning etter dødsulykken.

Velta buss ulukke Valldal

DØDSULYKKE: Det var i juli i fjor at en buss full av ukrainske turister kjørte av veien i Valldal. Én omkom, mens to ble alvorlig skadet.

Foto: Rune Hustad / NRK

Erling Flisnes

ERSTATNING: Erling Flisnes mener behandlingen av hans klient har vært uakseptabel.

Foto: Synnøve Hole

Sjåføren av bussen som kjørte av veien i Valldal på Sunnmøre i fjor søker erstatning. Den ukrainske bussjåføren satt til sammen 94 dager i varetekt etter ulykken, der ett menneske omkom.

Sjåføren ble dømt til 30 dager i fengsel for uaktsom kjøring, men frifunnet for uaktsomt drap. Mannens advokat, Erling Flisnes, mener klienten har blitt uregelmessig behandlet.

– Jeg synes det er uakseptabelt, og derfor har vi søkt erstatning. Det sier seg selv når han sitter inne i 90 dager, også får han 30 dager. Da forstår vel alle at dette blir galt, mener advokaten.

Det var Sunnmørsposten som omtalte bussjåførens krav om erstatning først.

– To strek under vår synspunkt

Statens havarikommisjons rapport kom torsdag og der ble det slått fast at det ikke var satt opp varsel om den smale veibredden på den over 200 meter lange strekningen. Ifølge kommisjonen var også veibredden i utgangspunktet marginal.

Flisnes mener rapporten bekrefter deres syn i saken.

– Det er ikke noe nytt i rapporten sammenlignet med det vi argumenterte med. Rapporten har vel satt to strek under det som var vårt synspunkt i saken, sier han.

Advokaten mener den ukrainske bussjåføren aldri burde sittet i fengsel.

– Når man ikke blir gjort oppmerksom på innsnevringen, så er min konklusjon at mannen ikke burde blitt straffet. Han burde blitt frifunnet fullt ut.

Manglende bruk av bilbelte

Buss ulukke Valldal
Foto: Rune Hustad / NRK

Ifølge havarikommisjonens tekniske undersøkelser var bussen i god teknisk stand før ulykken og at den sviktende styreevnen skyldes et brudd i styresnekka, som skjedde i sammenstøtet med bilen.

I sin rekonstruksjon viser rapporten til at den omkomne og den ene av de alvorlige skadde ikke hadde brukt bilbelte, som kunne ha begrenset det alvorlige skadeomfanget. Det var overlevelsesrom på samtlige sitteplasser, og det er sannsynlig at den omkomne hadde overlevd hvis bilbelte hadde blitt brukt.

Ifølge vitner skal både bussførerne og guiden oppfordret flere ganger på turen til bruk av bilbelte.