#Hvorhardudetfra er en kampanje som har som mål å bidra til at unge blir gode og kritiske mediebrukere.
I dag møtte mediehus opp på Molde videregående skole for å gi elevene kunnskap om journalistikk og presseetikk.
- Hvordan er du som mediebruker? Ta testen her.
Under seminaret fra Molde vgs. fikk elever og politikere prøve seg som pressefolk og bli sett på etiske prøver når vi arrangerer Ungdommens PFU. Spesielt redaktøren i Romsdals Budstikke og NRK Møre og Romsdal var engasjerte da det ble stilt spørsmål om etikk i pressen.
Kildekritikk i sentrum
Prosjektleder for #hvorhardudetfra, Arnt Sommerlund, vil at ungdom skal kjenne til forskjellen på journalistikk og annen publisering. Under seminaret på Molde vgs. snakket han mye om kildekritikk, og at man skal være kritisk til det man hører.
Målet for kampanjen er blant annet å gjøre unge kjent med Vær varsom-plakaten. Sommerlund arrangerte også Ungdommens PFU, der elevene fikk prøve seg på å avgjøre hva som er greit å publisere og ikke.
Disse står bak
Medieorganisasjonene Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening, NRK og TV2 står bak kampanjen.
I tillegg til finansieringen fra prosjekteierne, har kampanjen økonomisk støtte fra Fritt Ord, Unesco og Kopinor.