Er du en kritisk mediebruker?

Tar du alt fra media for god fisk, eller tror du på alt som blir delt på sosiale medier? Da kan det være lurt å lese om kampanjen #hvorhardudetfra for å se hvordan du blir en kritisk mediebruker.

Seminar om mediebruk.

Se seminaret i opptak: Politikere, skoleelever og pressefolk møtes for å snakke om presseetikk og mediebruk på Molde videregående skole.

Pressekampanjen hvorhardudetfra logo

Under kampanjen #hvorhardudetfra skal både elever og politikere prøve seg som pressefolk.

#Hvorhardudetfra er en kampanje som har som mål å bidra til at unge blir gode og kritiske mediebrukere.

I dag møtte mediehus opp på Molde videregående skole for å gi elevene kunnskap om journalistikk og presseetikk.

Under seminaret fra Molde vgs. fikk elever og politikere prøve seg som pressefolk og bli sett på etiske prøver når vi arrangerer Ungdommens PFU. Spesielt redaktøren i Romsdals Budstikke og NRK Møre og Romsdal var engasjerte da det ble stilt spørsmål om etikk i pressen.

Kildekritikk i sentrum

Prosjektleder for #hvorhardudetfra, Arnt Sommerlund, vil at ungdom skal kjenne til forskjellen på journalistikk og annen publisering. Under seminaret på Molde vgs. snakket han mye om kildekritikk, og at man skal være kritisk til det man hører.

Målet for kampanjen er blant annet å gjøre unge kjent med Vær varsom-plakaten. Sommerlund arrangerte også Ungdommens PFU, der elevene fikk prøve seg på å avgjøre hva som er greit å publisere og ikke.

Gå til forsiden

#Hvorhardudetfra

Tore Ellingseter under seminar ved Molde vgs

#Hvorhardudetfra

11 bilder

    Disse står bak

    Medieorganisasjonene Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening, NRK og TV2 står bak kampanjen.

    I tillegg til finansieringen fra prosjekteierne, har kampanjen økonomisk støtte fra Fritt Ord, Unesco og Kopinor.

    Siste video/lyd

    Avisene bur seg på nok ei helg der folk ikkje får avisa si.
Tidens Krav i Kristiansund set inn ekstratiltak for å kunne å nå ut til alle med laurdagsavisa.
    Arbeidsledigheten blant ingeniørene mer en doblet i Møre og Romsdal på ett år.
    Skoleelever slår til med annerledes julekalender. Det handler ikke om å få, men å gi til de som trenger det.