Dobbel skipsdåp i dag, men flere ligger i opplag

Vanskelige tider innenfor olje- og offshore-næringa kan skape krise for rederier og skipsverft langs kysten. Torsdag ble to nye skip døpt i Møre og Romsdal, men fremtiden er usikker.

Skipsdåp i Fosnavåg

Stor stemning under skipsdåpen i Fosnavåg i dag, men fremtiden er usikker for offshore-næringa.

Det var stor festivitas i Ålesund da Farstad Shipping sitt prestisjeskip Far Sleipner ble døpt torsdag.

Men lav oljepris og knallhard konkurranse har skapt grunnlag for pessimisme og dårlige fremtidsutsikter. Ikke langt fra der dåpen finner sted ligger flere skip i opplag.

– Et voldsomt tankekors

Dag Vikestrand

Verftsdirektør Dag Vikestrand frykter permitteringer.

Foto: Brede Røsjø / NRK

– Det er klart det er et voldsomt tankekors for oss alle, sier verftsdirektør ved Vard Langsten, Dag Vikestrand.

– Du får jo mageknip av dette, selvfølgelig. Det er ikke dette vi ønsker å se, sier konsernsjef i Farstad Shipping, Karl Johan Bakken.

Rederiforbundet frykter et dårlig år for bransjen som igjen kan få konsekvenser for rekrutteringa. Ungdom på veg ut i yrkeslivet kan komme til å vende ryggen til offshorenæringa.

– Når oljeprisen nå har gått ned så frykter jeg at jeg ikke får meg jobb, sier Vegard Vevang, elev ved den maritime linja ved Ålesund videregående skole.

– Vi må leve med svingninger

I Fosnavåg er det klart for nok en skipsdåp. Olympic Shipping vil være verdensledende på miljø. Rederiet har økt flåten fra 14 til 21 skip på fire år, men har klart å redusere NOx-utslippene. Direktøren vedgår at det er krevende.

Stig Remøy

Adm.dir. i Olympic Shipping, Stig Remøy sier det er vanskelig, men han har tro på fremtiden.

Foto: Jannicke Farstad / NRK

– Ja, det er utvilsomt vanskelige tider. Det er fokus på kutt og kostnader, og det vil det nok bli en stund, sier administrerende direktør i Olympic Shipping, Stig Remøy.

- Men svinginger må vi leve med. Siden Olympic Shipping ble etablert i 1996 har vi investert for 12 milliarder i norsk teknologi, design og utstyr, og jeg har god tro på at våre tjenester skal brukes i lang tid fremover, sier Remøy.

Frykter permitteringer

Far Sleipner er det første av tre nye skip hos Farstad Shipping. Men fremtiden er usikker og skipsverftene frykter permitteringer.

– Dersom vi ikke får nye ordrer så vil det på sikt bli det. Det er kontrakter og prosjekter der ute, men det er sjeldnere og konkurransen er hardere, sier verftsdirektør Dag Vikestrand.