Hopp til innhold

Opplever rekordsesong for hvalfangst: – Vi har vært på rett plass til rett tid

Skipet Kato har aldri opplevd en bedre hvalfangstsesong enn i år. Skipper Dag Myklebust har sett seg lei av kritikken som hagler mot næringa.

En stor hval ligger på dekk på en båt.

Kato har fanget 220 vågehvaler denne sesongen.

Foto: Steve Michael Røyset / M/S Kato

«Kato», det største skipet i hvalfangerflåten er tilbake på Sunnmøre etter nesten et halvt år til sjøs.

Nå skal sesongens siste esker med vågehval losses i Ålesund før de transporteres videre.

Skipper om bord, Dag Myklebust, forklarer at de aldri har hatt så stor fangs som i år.

– Vi har fanget rundt 370 tonn, og det er rekord, sier Myklebust, som har jobbet med dette i 54 år.

– Vi har vært veldig heldig med været, vi har vært på rett plass til rett tid, begrunner han rekorden med.

Skipper Dag Myklebust på kvalskuta "Kato"

Skipper Dag Myklebust har 54 år bak seg som hvalfanger.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Ingen problem med salg

All fangsten fra Kato skal transporteres videre til Japan. Skipperen forklarer at det er positivt fordi de utnytter mer av dyret der.

Verdien av hvalen blir mye større når du leverer til Japan. I Norge tar man bare selve kjøttet og biffen.

Til tross for at «Kato» aldri har hatt så stor fangst tidligere, er det fortsatt mer igjen av den totale kvoten på 1200 dyr i Norge. I år har det blitt fanget 506 dyr, og bestanden i norske farvann er på rundt 100.000 dyr.

Andre hvalfangere har tidligere uttalt at de gjerne skulle ha fanget mer, man at de sliter med å få solgt kjøttet.

Men Myklebust og Kato har ingen problemer med å få solgt det de fanger til Japan.

Pakker esker med hval.

Kjøttet er pakket og klart til å sendes til Japan.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Omstridt

Hvalfangst er en svært omstridt næring, og det er kun tillat i tre land. Norge, Island og Japan.

Dyrerettighetsorganisasjon Noah har lenge vært svært kritisk til næringen, og vil ha et forbud mot den i Norge.

Pressekontakt i Noha, Siri Martinsen, forklarer at det er flere grunner til at de ønsker et forbud.

– Av dyrevernshensyn fordi en av fem hvaler lider betydelig, og av miljøhensyn fordi hvaler er viktige for havet. Dessuten er det stadfestet av Vitenskapskomiteen for mat og miljø i fjor at man ikke kjenner utviklingen til vågehvalbestanden, mener hun.

Myklebust mener at mye av kritikken som ikke gjenspeiler realiteten.

Folk må få lov til å ha forskjellige holdninger, men det må være begrunnet i kunnskap og korrekt informasjon, sier han.

Kvalskuta Kato

«Kato», det største skipet i hvalfangerflåten.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Vil ikke gi seg

Selv om han er borte hjemmefra i flere måneder i strekk og har drevet med det i over femti år, er ikke Myklebust lei. Han ser for seg flere sesonger til sjøs med «Kato».

– Man er ikke eldre enn man føler seg, det blir flere sesonger, sier han.