NRK Meny
Normal

Sjekk kor flinke vi var til å gi

Du gav vel til TV-aksjonen du også i går? Her kan du sjekke hvor mye som kom inn fra din kommune.

Bøssebærere i Møre og Romsdal samlet inn over 7,1 millioner kroner i årets TV-aksjon.

Samanlikna med i fjor er det ein auke på om lag 25 prosent, og den er svært lik hos alle kommunane.

Innsamlingsaksjonen foregikk i samarbeid med NRK fjernsynet. Videoen fra Ørsta med Kjellen Bigseth var en del av det flere timer lange TV-showet søndag.

På landsplan ble det samlet inn 224 millioner kroner. Også her i Møre og Romsdal ble aksjonen gjennomført med mange ivrige bøssebærere i sving.

Morten Oksavik

Morten Oksavik er årets leder for TV-aksjonen i Møre og Romsdal.

Foto: Terje Reite / NRK

Fylkesleder i TV-aksjonen Morten Oksavik er strålende fornøyd med innsatsen også i Møre og Romsdal-

Vi står ikke noe tilbake for landet ellers. Tvert om. På landsplan var økningen på 10 prosent. I Møre og Romsdal er økningen på 25 prosent, når det gjelder penger som er innsamlet av bøssebærerne, sier Oksavik til NRK.

Glade bøsseberarar i Ålesund

Vi lar Sigrid og Nicholas Dale stå som representater for de mange bøssebærerne i Møre og Romsdal. De gikk med bøsser for tredje gang. Deres rode var på Aspøya i Ålesund.

Foto: Gøril Jamholt

i år gikk pengene til Nasjonalforeningen for folkehelsens arbeid mot demens. Aksjonens tema har talt direkte til hjertene til folk, tror Oksavik.

Dette er noe som er nært, det berører oss og snakker til hjertet vårt. Da er det lettere å delta og å være aktive, sier Oksavik.

Fortsatt er det mulig å gi penger til aksjonen. Dermed kan resultatet på 224 millioner kroner fortsatt pyntet på. Og aksjonen hører mer enn gjerne fra dem som av en eller annen grunn ikke fikk anledning til å gi penger søndag.

Det er mulig å gå inn på nettsidene tilTV-aksjonen. Der ligger det en oppskrift som viser hvordan man fortsatt kan gi. Man kan fortsatt være med, sier Oksavik.

Nasjonalforeningen for folkehelsen merker allerede effekten av at de har vært temaet for årets TV-aksjon. Og da handler det ikke bare om penger.

Vi ser allerede at det har blitt større åpenhet rundt demens. Vi har også fått ut mer informasjon om denne sykdommen. Men det aller viktigste er at vi nå kan styrke forskningen og å gi personer med demens et større aktivitetstilbud, påpeker Oksavik.