Hopp til innhold

Sier nei til bompengefritak i Tresfjord

Høyre og Frp vil ha en prøveordning der man får kjøre gjennom Tresfjord uten å betale bompenger. Forslaget møtte stor motstand i samferdselsutvalget.

Tresfjordbrua

TRESFJORDBRUA: Flertallet i samferdselsutvalget sier nei til en forsøksordning der man slipper å betale bompenger om man kjører gjennom Tresfjord.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

Iver Nordseth Venstre

NEI: Iver Nordseth fra Venstre sier nei til forsøksordningen.

Foto: Trond Vestre/NRK

Da samferdselsutvalget møttes onsdag var en forsøksordning med fritak for bompenger gjennom Tresfjord et av samtaleemnene.

På møtet kom det frem at flertallet av utvalget ikke vil være med på en slik ordning, hvor man unngår å kjøre over den bompengefinansierte Tresfjordbrua.

– Det er en kombinasjon av trafikksikkerhet, som var selve grunnlaget for Tresfjordbrua, også er det det økonomiske aspektet, forklarer Iver Nordseth fra Venstre.

Vil ha vektbegrensning

Heidi Nakken Høyre

JA: Heidi Nakken fra Høyre foreslo forsøksordningen.

Foto: Trond Vestre/NRK

Han begrunner skepsisen videre med at Tresfjordbrua, som ble åpnet i fjor høst, vil oppleve mindre trafikk.

– Ja, jeg tror på erfaringene fra andre lignende prosjekt der det er omkjøringsmulighet og der viser det at det er minimum 30 prosent nedgang, opplyser Nordseth.

Blant dem som ønsker en forsøksordning med bomfri passering gjennom Tresfjord, er Høyre og Heidi Nakken.

– Dette er et prøveprosjekt som er foreslått, så vi har gode tall å legge til grunn om vi skal ha bompenger på omkjøring, sier hun.

– Av prinsipp mener jeg at du skal betale for det du bruker, og når du kjører rundt bruker du det ikke. For å sikre trafikksikkerheten og innbyggerne som bor langs veien, så foreslår jeg å legge en vektbegrensning på biler som skal rundt og unngå tungtrafikken, utdyper Nakken.

Trafikksikkerhet

Knut Støbakk Krf

NEI: Knut Støbakk fra KrF sier nei til forsøksordningen.

Foto: Trond Vestre/NRK

Forslaget om forsøksordningen ble fremmet av Høyre og Frp i samferdselsutvalget, men de fikk heller ikke med seg Knut Støbakk og KrF på ideen.

Han er redd for konsekvensene for innbyggerne langs veien, og kjøper ikke argumentet der man legger begrensninger for at tungtrafikk skal få kjøre rundt.

– Ja, det kan godt hende, men det vil uansett bli mer trafikk. Nå har de vent seg til at det er lavere trafikk, og jeg er helt tydelig på at jeg ikke vil være med på det. Forutsetningen for å bygge broen var jo trafikksikkerhet, konstaterer Støbakk.