Regjeringa sitt forslag til Nasjonal Transportplan blir lagt fram i dag.
Fra før av er det klart at den nasjonale rassikringspotten blir doblet og at regjeringa styrker bruken av ferjesubsidier til å bygge ferjefrie samband.
Det er særlig to spørsmål det nå knytter seg spenning til når det gjelder satsing på veg.
- Er Vågetunnelen og Tresfjordbrua høyt prioritert og har transportplanen en økonomisk ramme som gir grunnlag for byggestart i 2010?
- Hva slags håp gir transportplanen om snarlig bygging av ny tunnel på den rasfarlige Oppdølstranda i Sunndal?
Venter i spenning
Forkjemperne for de ulike vegprosjektene har ventet i spenning på forslaget til Nasjonal Transportplan som regjeringa legger frem i dag. Dette er på mange måter en D-dag innenfor samferdsel. Planen har også stor politisk betydning. Vegsatsinga i Nasjonal Transportplan kan bli avgjørende for stortingsvalget i Møre og Romsdal til høsten, tror flere av politikerne fra regjeringspartiene.
Svein Gjelseth som er Arbeiderpartiet sin andrekandidat til stortingsvalget i Møre og Romsdal, er spent.
- Det er ikke tvil om at nasjonal transportplan er umåtelig viktig nå i forhold til valget. Vi må levere på flere felt dersom vi skal ha ei god sak å gå til valg på.
Bedre veger gjør at folk kan reise tryggere, varetransporten går raskere og vegprosjektene gjør at bygg- og anleggssektoren får mer arbeid.
Hijab og blasfemiparagraf
Etter flere runder med blasfemiparagraf, hijab og tabber fra regjeringa er politikerne fra regjeringspartiene også sultne på en seier når forslaget til Nasjonal trasportplan legges frem idag. Men har en slik transportplan politisk betydning? Ja, hvis folk ser at prosjektene kommer raskt i gang, sier professor i sammenliknende politikk, Frank Aarebrot.
- På grunn av den økonomiske krisen så har regjeringen nå ha større mulighet til igangsettelse av en rekke prosjekter.