NRK Meny

Samferdselsministeren: – Fortell oss hva dere vil prioritere

Samferdselsministeren møtte politikere og representanter for næringslivet i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane mandag, men ga ingen løfter.

Ketil Solvik Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen i samtale med konsernsjefen i Ulstein-gruppen, Gunvor Ulstein.

Foto: Trond Vestre / NRK
Trond Vestre
Journalist

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Det tre timer lange møtet som NHO i de to fylkene står bak, skjedde på Ivar Aasen hotellet i Ørsta. Bakgrunnen er arbeidet med den nasjonale transportplanen, NTP som er i full gang etter at fagetatene la frem sine anbefalinger.

Ketil Solvik Olsen ga tydelig beskjed om at den politiske ledelsen i departementet er svært godt kjent med utfordringene i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. De to fylkene er heller ikke de eneste som får besøk. Samferdselsministeren reiser landet rundt for å få innspill fra politikere og næringsliv om viktige vegprosjekter i alle fylkene.

Ønsker ingen lang smørbrødliste

Ketil Solvik Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen ga ingen løfter, men ba næringslivet og politikerne om å prioritere.

Foto: Trond Vestre / NRK

Derfor sa samferdselsministeren at han først og fremst ønsker å få signaler om hva som er aller viktigst i Møre og Romsdal og i Sogn og Fjordane.

Ketil Solvik Olsen oppfordret næringslivet og politikerne om å prioritere på en klar og tydelig måte, men ga få signaler selv.

– Ikke kom med en lang smørbrødliste med alt dere ønsker å få bygget. Fortell oss hva dere vil prioritere. Dersom dere ikke forteller oss hva dere vil prioritere så blir resultatet at andre fylker i praksis kommer til å prioritere for dere, sa Ketil Solvik Olsen.

– Sett i gang prosjekter som er klare

Samferdselsministeren fikk høre hvordan forkjemperne for Møreaksen og Hafast står sammen. Konsernsjefen i Ulstein-gruppen Gunvor Ulstein som også er styreleder i Hafast, ønsker fortgang i de to fjordkryssingsprosjektene.

– Vi er enige om at Møreaksen skal komme først, deretter Hafast. Det betyr at fylkespolitikerne må være tydelige på at de prioriterer Hafast på andreplass. Men ledelsen i samferdselsdepartementet må være villig til å sette i gang de prosjektene som er klare, sa Gunvor Ulstein.

– Møreaksen og Hafast utgjør en sammenhengende verdiskapingsakse som vil utløse store verdier. Det er viktig å se på de samfunnsøknomiske effektene, ikke bare den transportøkonomiske nytten, sa Ulstein.

E39, Hemsedal og rassikring

Jan Atle Stang

Jan Atle Stang er NHO-direktør i Sogn og Fjordane.

Foto: Trond Vestre / NRK

Direktøren i NHO i Sogn og Fjordane, Jan Atle Stang, presenterte de vitkigste vegprosjektene i Sogn og Fjordane, og pekte særlig på E39, øst-vest sambandet der næringslivet i Sogn og Fjordane kjemper for Hemsedal, og rassikringa av riksveg 5 mellom Førde og Florø.

Administrerende direktør i transportselskapet Transferd, Nils Huus, argumenterte sterkt for betydninga av at riksveg 52 over Hemsedal blir valgt som en av hovedvegene mellom Vestlandet og Østlandet. Kampen står mellom Hemsedal og riksveg 7 over Hardangervidda.

– Denne vegen som blir mye brukt av langtransporten, har et stort behov for utbedring. Det er ingen tvil om at samfunnsnytten ved å satse på denne vegen er stor, sa Nils Huus.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.