Hopp til innhold

Samferdselsdepartementet godkjenner bypakken i Ålesund

Samferdselsdepartementet har bestemt at arbeidet med bypakken i Ålesund skal fortsette i tråd med det vedtaket som bystyret i Ålesund har gjort..

Ålesund

Bypakken skal lette trafikken inn og ut av Ålesund.

Foto: Løvland, Marianne / NTB scanpix

Dte har vært flere runder mellom Ålesund kommune og Samferdselsdepartementet om bypakken. Den første bypakken som ble vedtatt i bystyret, ble avvist av samferdselsministeren.

Deretter vedtok bystyret i Ålesund en mindre og billigere bypakke i desember 2015, og den har Samferdselsdepartementet nå godkjent i følge en pressemelding som Ålesund kommune sendte ut tirsdag ettermiddag.

Kart Bypakke Ålesund
Foto: Ålesund kommune

Fornøyd

Rådmann Astrid Eidsvik er fornøyd med å få svar fra Samferdselsdepartementet.

– Det er gledelig at vi har fått tilbakemelding fra departementet på utredninga om bypakken. Den har vi etterlyst i lengre tid, sier Astrid Eidsvik.

Bypakken inneholder blant annet kollektivterminal i Ålesund sentrum og kollektivknutepunkt ved NTNU og sykehuset, ny gate og bru over Brosundet og utbygging av E136 Breivika – Lerstad og Lerstad – NTNU.

Bypakken er planlagt med tre bompengesnitt: ett ved Lerstad og Åse vest, ett i sentrum og ett på Brusdalsvegen. Gjennomgangstrafikk på E39 ikke skal betale bompenger .

Håper på oppstart om to-tre år

Eva Vinje Aurdal

Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal (Ap), er svært godt fornøyd med svaret fra Samferdselsdepartementet.

Foto: Remi Sagen / NRK

Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal (Ap), er glad for at departementet støtter det lokale bypakkevedtaket og at dette blir lagt til grunn for videre arbeid.

– Dette er svært gode nyheter. Endelig kan vi si at vi nå er kommet et betraktelig skritt videre for å finne bedre løsninger på transportsystemet i Ålesund, sier Eva Vinje Aurdal i pressemeldingen som Ålesund kommune har sendt ut.

– Avgjørelsen viser at de innspillene Ålesund og fylkeskommunen la frem for departementet i et møte i april er blitt tatt hensyn til. Nå ser vi i frem til behandlinga av Nasjonal Transportplan som tar for seg den statlige delen av bypakken. Der regner vi med at våre innspill blir tatt med videre slik at vi kan begynne å realisere den første fasen av bypakken om to – tre år.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL

Markering for samtykkelov utanfor Stortinget i Oslo.

Krev at ei samtykkelov kjem på plass no