Hopp til innhold

Samarbeider i kampen om vegmilliardene: Hafast og Møreaksen med felles styremøte

Forkjemperne for Hafast og Møreaksen samarbeider tett og tirsdag hadde de felles styremøte.

Gunvor Ulstein og Erik Berg

Gunvor Ulstein og Erik Berg slår fast at Hafast og Møreaksen står sterkere gjennom samarbeid.

Foto: Trond Vestre / NRK

Et tett samarbeid er den riktige vegen å gå for å få bygget de to fjordkryssingsprosjektene, mener Gunvor Ulstein, styreleder i Hafast og konserndirektør i Ulstein-Gruppen.

– Vi står sterkere sammen

Dette er det første felles styremøtet mellom de to prosjektene etter at de ble enige om å samarbeid.

– Vi mener at vi står sterkere sammen. Vi ønsker å bygge en stor og sterk bo- og arbeidsmarkedsregion der vi ser på verdiaksen fra Fosnavåg til Kristiansund, sier Gunvor Ulstein.

I

Møreaksen

Møreaksen vil gjøre det mulig å kjøre fergefritt mellom Molde og Ålesund.

Foto: Møreaksen/illustrasjon

Møre og Romsdal var det mange som var skuffet da fagetatene la frem sine anbefalinger til den nasjonale transportplanen, NTP. I den neste NTP-perioden var det lite rom for nye prosjekter, og den innebærer at forkjemperne for både Hafast og Møreaksen må smøre seg med tålmodighet. I transportplanen ble det opplyst at Møreaksen som innebærer en fergefri kryssing over Romsdalsfjorden mellom Vestnes, Midsund og Molde, kan stå ferdig innen 2029.

– Møreaksen nummer èn, Hafast nummer to

Men det er den politiske viljen som avgjør om og når disse vegprosjektene blir bygget, og kampen om politisk gjennomslag i regjeringa og på Stortinget starter nå. Det er en kamp som krever samarbeid og enighet om prioriteringene dersom en skal nå frem.

– Vår utfordring nå er å jobbe politisk, og vi er av den oppfatning at slår vi våre pjalter sammen og jobber felles så har vi størst mulighet til å nå frem politisk, sier styreleder i Møreaksen, Erik Berg.

– Vi er helt klare fra Hafast sin side at Møreaksen er nummer èn og Hafast er nummer to i prioriteringsrekkefølgen fra Møre og Romsdal sin side, og det ønsker vi å få med oss fylkespolitikerne på. De må prioritere, ikke bare førsteplassen, men også andre og gjerne tredjeplassen. Men at Hafast er nummer to må være en helt klar prioritering fra fylkespolitikernes side, sier Gunvor Ulstein.

Feilslått diskusjon

I kjølvannet av at NTP ble lagt frem er det også blitt en diskusjon om en fergefri E39 med fokus på skyhøye kostnader og stor bompengebelastning. Dette er diskusjon med feil fokus, mener Gunvor Ulstein.

– Vi har vært veldig klare både fra Møreaksen og Hafast sin side at nå må vi konsentrere oss om fjordkryssingene. Det som fagetatene har fått som rådgivende signaler fra politikerne er at det skal bygges fire-felts veg overalt med 110 km/t, og det er klart at da blir det dyrt. Vi kan tåle mye av den vegstandarden vi har i dag. Det vi trenger å bruke penger på er kryssinga av fjordene, sier Gunvor Ulstein.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL