Hopp til innhold

Salget av merkeklær til barn øker

- Det er en hobby for mødrene å finne merkeklær til barne sine, sier butikksjef.

Trine Andreassen og Elisabeth Ringdal

Trine Andreassen og Elisabeth Ringdal ved barnebutikken Farmor Ingvarda.

Foto: Birthe Bringsvor / NRK

Mødrene i Ålesund er ikke opptatt av å kjøpe merkeklær til barna sine, skal vi tro de vi møtte på gata. Likevel har salget av merkeklær for barn økt på landsbasis.

Bekymret

Forsker Mari Rysst er bekymret over utviklinga.

Butikksjef Elisabeth Ringdal ved barnebutikken Farmor Ingvarda, i Ålesund, trur det har blitt til en hobby for mødrene å finne merkeklær for barna sine.

- Absolutt. De vil at barna skal gjenspeile seg selv. De skal se bra ut, og følge motene.

Sosialantropolog ved Statens Institutt for forbruksforskning, Mari, Rysst, forsker på barneklær og trender. Hun mener at foreldre er for opptatt av å kjøpe dyre merkeklær til barna sine.

- Jeg tror det kan bli større forskjell på barn. Det kan føre til at noen blir mer utestengt enn andre fordi de ikke har de kule klærne.

Problem seinere

Inger Eriksen med Sara Madelen og Renate Joensen med Britt Cecilie.

Inger Eriksen med Sara Madelen og Renate Joensen med Britt Cecilie.

Foto: Birthe Bringsvor / NRK

Rysst tror dette kan bli et problem når barna blir eldre.

- De har blitt vant til dyre vaner, som de ikke greier å kvitte seg med.

Men mødrene i Ålesund er ikke så opptatt av merke når de skal kjøpe klær til barna sine.

- Nei, det er jeg ikke. Barneklær slites så fort at det er ingen vits, sier Inger Eriksen.

- Jeg bryr meg om hva som er fint istedenfor, ikke noe særlig om hvilket merke det er, sier Renate Joensen.